Dobrodosli !

Na ovom blogu, mozete doci do najnovijih informacija u vezi novih automobila, polovnih automobila, oglasa. Ovo mesto mozete koristiti za pocetni korak u trazenju informacija koje su vam potrebne a vezane za automobile.

Sa desne strane se nalaze padajući meniji u kojima možete naći spiskove auto placeva. Auto placevi koje sam skupio na ovom mestu su placevi u Srbiji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Evropi. Taman ono što zanima nas koji hoćemo sebi da kupimo novi automobil ili naravno polovni automobil.

Naravno ako vam zatreba vulkanizer, na dnu bloga mozete naći spisak vulkanizera u Srbiji.

U dole prikazanom pretrazivacu mozete ukucati zeljeni pojam, a pretrazivac ce ga povezati sa automobilima i dati nabolji moguci odgovor!

Pretrazite pojmove koji vas interesuju a vezano za automobile!!!

Прилагођена претрага

петак, 17. април 2009.

Reciklaža: Gde završavaju stare automobilske gume

Reciklaža: Gde završavaju stare automobilske gume



Za Amerikance, butil guma se pojavila u pravo vreme. Naime, nakon objave rata u decembru 1941. godine, Japanci su Amerikancima zaprečili pristup do devet desetina svetskih resursa prirodne gume. Amerikanci, međutim, nisu ponovili grešku Nemaca. Osamnaest meseci ranije guma je u Americi deklarisana kao “strateški i kritični” materijal.



Predsednik Ruzvelt je ustanovio kompaniju „Rubber Reserve“ za skladištenje gume, kontrolu proizvodnje sirovina i kontrolu proizvodnje same gume. Uz kompaniju „Standard Oil“, u proizvodnju gume su se uključila i četiri najjača koncerna — „Firestone“, „B.F. Goodrich“, „Goodyear“ i „U.S. Rubber“ — svi okupljeni radi lakše i brže razmene patenata i informacija. Tokom rata, ova grupa je napravila značajna poboljšanja u procesu proizvodnje gume. Razvijena je sintetička stirenbutadien guma, koja je postala osnovna vrsta gume za proizvodnju automobilskih guma. Butil guma je korištena i dalje zbog dobre karakteristike nepropustljivosti na vazduh, ali samo za oblaganje unutrašnjosti. Do 1950. godine upotreba sintetičke gume prerasla je upotrebu prirodne gume.

gdezavrsavajustareautomobilskegume3

Recikliranje


U užem smislu, recikliranje predstavlja tretman ili obradu materijala sa ciljem da se ponovo upotrebi za njegovu izvornu namenu. U slučaju otpadnih automobilskih guma, recikliranje bi podrazumevalo proces kojim se ovaj materijal iskorištava kao sirovina za proizvodnju novih guma. U širem smislu, recikliranje bi moglo da se odnosi na usitnjavanje otpadnih guma u granulat, koji se zatim upotrebljava u neke druge svrhe, dok se ostali sastojci kao što su čelične žice i vlakna uklanjaju. Isto tako, termin bi mogao da se primeni i na upotrebu otpadnih guma kao goriva ili sirovina za dobijanje goriva, čijim se sagorevanjem vraća deo energije uložen u proces proizvodnje gume. Industrija recikliranja gume je stara gotovo koliko i sama industrija proizvodnje gume. Čarls Mekintoš je pokrenuo proizvodnju gumenih kišnih ogrtača 1820. godine, da bi mu već nakon godinu dana rada manjkalo osnovnih sirovina. Potražnja je bila tolika da Mekintoš sa uvozom nije mogao da podmiri potrebe proizvodnje. Tomas Henkok, njegov partner u istraživanju, ponovo je imao rešenje. Henkok se dosetio i razvio mašinu koja je usitnjavala komade otpadnog materijala dobijenog tokom procesa proizvodnje ogrtača. Usitnjeni materijal je pakovan u veće blokove gume, koji su zatim vraćani u proizvodni proces. Zbog načina na koji je vršila usitnjavanje, Henkok je mašinu nazvao „žvakalica“. Međutim, primena vulkanizacije - procesa koji je omogućio razvoj moderne industrije gume - znatno je otežala proces recikliranja. Vulkanizirana guma se ne može pretopiti i oblikovati u novi proizvod. Recikliranje je imalo nekog ekonomskog smisla sve dok je guma, bilo prirodna, bilo sintetička, imala visoku cenu na tržištu. Godine 1910., jedna unca (1 unca = 28,349 g) gume imala je istu cenu kao i jedna unca srebra. Gumeni proizvodi su sve do polovine dvadesetog veka dobijani od sirovine koja je sadržavala 50 procenata reciklirane gume. Već šezdesetih godina prošlog veka, usled uvoza jeftine nafte iz koje su dobijane sirovine za proizvodnju sintetičke gume i rezultujućeg pada cene gume, prosečni sadržaj reciklirane gume u proizvodima opao je na 20 procenata. Uvođenje u upotrebu automobilske gume sa upletenim čeličnim žicama toliko je poskupelo proces usitnjavanja gume, da je maltene dokrajčilo industriju recikliranja gume. Zbog toga je 1995. godine za proizvodnju novih guma upotrebljavana sirovina sa svega dva procenta reciklirane gume. Posao sa recikliranjem gume bio je u krizi i svuda su nicali veliki otpadi, često divlji i ilegalni. Požari koji su nastajali na ovakvim mestima pokazali su se kao velika pretnja po životnu sredinu i zdravlje ljudi. Zapaljene gume se jako teško gase i požari na velikim odlagalištima mogu da traju mesecima. Gusti, crni dim i uljasta tečnost koji nastaju požarom sadrže toksične hemikalije, koje zagađuju atmosferu i mogu da zagade lokalne podzemne ili površinske vode. Zagađenje vazduha, vode i zemljišta može da bude još gore ukoliko se požar gasi sa penom za gašenje požara. Jedan od najvećih požara zabeležen je 21. avgusta 1999. godine, u američkoj saveznoj državi Ohajo, gde su piromani zapalili veliko odlagalište sa preko 26 miliona otpadnih guma. U požaru koji besneo 5 dana, izgorelo je oko 5 miliona automobilskih guma. Sagorevanjem je nastalo ulje koje je dospelo u obližnju reku i izazvalo pomor ribe. Sa požarom se borilo više od 250 vatrogasaca, dok nije savladan zatrpavanjem sa zemljom. Trošak uklanjanja nabacanog, proizvodima sagorevanja sada kontaminiranog zemljišta i prečišćavanja zagađene vode iznosio je gotovo 900.000 dolara. Sem požara, potencijalnu opasnost po zdravlje predstavljaju komarci, kojima gume sa izolovanim baricama vode služe kao pogodno mesto za razmnožavanje. Pored komaraca, ovde se sjajno snalaze i neizbežni glodari. Većina industrijski razvijenih zemalja sveta reagovala je na probleme sa ugrožavanjem životne sredine bezbrojnih ilegalnih odlagališta automobilskih guma donošenjem određenih regulativa. Iako regulative variraju od zemlje do zemlje, osnovna im je svrha da obezbede odlaganje bezbedno po životnu sredinu, stave pod kontrolu količinu guma koja se odlaže na određenoj lokaciji i ohrabre upotrebu proizvoda recikliranja guma. Kao korisno sredstvo za podsticanje na implementaciju projekata recikliranja pokazale su se donacije i subvencije, međutim, odabir ekonomski i tržišno najprihvatljivijih rešenja najviše zavisi od dovitljivosti poslovne zajednice. Ključni faktori za dugoročni ekonomski uspeh na ovom polju su:

  • dobra marketinška kampanja za reciklirani proizvod,
  • promišljen izbor odgovarajuće tehnologije recikliranja,
  • inovativni razvoj proizvoda,
  • podrška lokanih i državnih vlasti programu recikliranja.

Upotreba otpadnih guma
(u metričkim tonama materijala i procentima od ukupne količine registrovanog otpada u 1999. godini)

izvor: Institut za istraživanje recikliranja iz SAD i Evropska asocijacija za recikliranje automobilskih guma

Način upotrebeEUUSA

t%t%
Kao gorivo508.50022950.00040
Odlaganje na otpad101.710046920.00038
Građevinarstvo228.90010225.0009
Recikliranje gume228.80010180.0007
Ostalo279.70012135.0006
Ukupno:2.263.000
2.410.000










U proteklih nekoliko godina, industrija recikliranja otpadnih guma se znatno oporavila. Materijal iz otpadne gume može da se upotrebi na više načina i danas je razvijen veći broj tehnika za tu svrhu, svaka od njih ima svoje mane i prednosti. Ekonomisti i inženjeri koji su ispitivali ovo pitanje sastavili su na osnovu ekoloških i ekonomskih karakteristika procesa rang listu. Lista naravno nije konačna, već zavisi od novih informacija koje bi mogle da promene način rangiranja. Kao ekološki i ekonomski najprihvatljivija varijanta vidi se upotreba proizvoda u njegovu izvornu namenu, što je duže moguće. Tu se podrazumeva projektovanje sastava i geometrije gume na maksimalnu trajnost, kao i odgovarajuća kultura upotrebe gume od strane korisnika kojom bi joj se produžio vek trajanja. Na drugom mestu je usitnjavanje gume, izdvajanje čeličnih žica i vlakana, da bi se granulat prodavao kao sirovina i upotrebljavao za dobijanje novih proizvoda. Sledi upotreba celih guma kao izvora energije, spaljivanjem u odgovarajućim pećima. Manje iskorištenje dobija se prethodnom mehaničkom obradom gume do komadića, koji se zatim dodaju uglju u termoelektranama i sl. Iskorištenje je još manje ukoliko se menja hemijska struktura otpadne gume i proizvodi koriste za dobijanje energije (piroliza i superkritična ekstrakcija). Najmanje proporučljivo je odlaganje otpadnih guma na specijalizovane otpade radi neke ili nikakve buduće upotrebe.

Oliver Terzić




Нема коментара:

Постави коментар

Архива чланака

Vulkanizeri - spisak

Prodaja guma - Vulkanizeri

Ada
ŠULOK COMPANY Lenjinova 94 024 851 178

Arandelovac
AC VELJOVIC Vožda Karadorda 29 034 725 527
TRGOKOOP BOŠKOVIC Zanatska 63 034 720 974

Arilje
PNEUMATIK SERVIS Put 22. avgust bb 031 895 024

Backa Palanka
DIL JU Dositejeva 71 021 750 263

Bačka Topola
TEHNOART Glavna 25 024 715 739

Beograd
CENTAR BOBAN Dunavska 13 011 2620 046
ENERGY GROUP I Pazinska 31a 011 2493 685
ENERGY GROUP I Ðure Ðakovica 35 011 3390 224
GUME-FELNE DANKO Batajnicki drum 1 011 3165 098
RADIAL Beranska 2 011 3096 590
SLOŽNA BRACA Kralja Petra Prvog 13a 011 3413 130
SIMEX METAL Bulevar Mihajla Pupina 10g (NP5) 011 3112 507
VELEBIT Džordža Vašingtona 1 011 3226 112
VULKANIZERSKA RADNJA BATA Bore Stankovica 9 064 1190 206
VULKANIZERSKA RADNJA K-B Vojvodanska 409N 063 3757 470
CASTROL Beogradska 65a, Sremcica 011 2522 769
CENTAR SAŠA Smederevski put 37 011 3412 244
MEDA Mozerova 25, Zemun 011 2616 770

Crevenka
MARNIK STPR
Veljka Vlahovica 2b 025 733 210

Čačak
MARINOVIC
Bulevar Oslobodilaca 125 032 461 053
STZR ŠIPETA Bulevar Oslobodilaca 11 032 262 765

Cicevac
GUMOTEHNA Industrijska zona bb 037 805 050

Feketic
STOP
Maršala Tita 49 024 738 966

Ivanjica
MAK DRAGAN Kej brace Damjanovic bb 032 663 901

Kikinda
FODOR Zmaj Jovina 110 0230 429 212

Kisac
MILO Vojvodanska 83 021 827 990

Knjaževac
ZEBRA Dobrivoja Radosavljevica 7 019 734 542

Kosjeric
MD WAGEN Subjelski put bb 031 783 382

Kragujevac
AUTO BRANŠA Bledska 8 034 300 304

Kraljevo
MICHELIN ÐORÐEVIC Adrani bb 036 845 000

Kruševac
BP AUTO Cara Lazara 36 037 419 870
POGLED PLUS Jasicki put bb 037 443 083

Kucevo
SR AUTOMONT Svetog Save 72 012 850 897

Lazarevac
SERVIS PAVLOVIC Ibarski put 48 011 8155 500
ŠUNDIC Ibarski put bb, Šopic 011 8155 593

Leskovac
AC STANKOVIC Ivana Milutinovica 7 016 51 425

Markovac
PREŽA R. Petrovica 91 026 861 218

Mladenovac
VULKAN AS Živomira Svakovica 15 011 8231 821

Negotin
ADAMOVIC Age Rogožinarevica 18 019 545 007

Niš
GUMOCENTAR Bulevar 12. februar 59 018 522 931
FOKA Stevana Prvovencanog 21 018 522 150

Novi Pazar
VM KOMERC DOO Dimitrija Tucovica bb 020 331 940
VTR VULKANIZER Stevana Nemanje 176 020 315 392
ZLATNO ZRNO Dimitrija Tucovica 3 063 715 3333

Novi Sad
ASURDŽIC Sentandrejski put 16 021 445 544
DRAGON TRADE Temerinska 38 021 444 781
KEDI NS Miše Dimitrijevica 78 021 6369 527
KOVACEVIC Vršacka 32 021 505 169
SAVA VULKANIZER Radoja Domanovica 43 021 6338 335
ZARE VULKANIZER Temerinska 144 021 6414 179

Odžaci
ST Somborska 10 025 742 758

Pančevo
CITY AUTOGAS Georgi Dimitrova 13 013 303 954

Prijepolje
DUKAT DOO Bjelopoljski put bb 033 31 427

Ruma
GACIC Augusta Cesarca bb 022 431 360

Senta
COMPAKT Poštanska 22 024 815 150

Sevojno
RAJO H. Dejovica bb 031 532 883

Sokobanja
MB KOMERC A. Markišica 155b 018 833 045

Sombor
GUMILEND Soncanski put 80 025 448 910
MIMI AUTO Solunskih boraca bb 025 460 379

Sremska Mitrovica
TIKI WEST Kuzminska 118 022 640 890

Stara Pazova
MAJ AUTO Novosadska 56 022 315 637

Subotica
ACF Beogradski put 70 024 553 017

Temerin
BOJAT Novosadska 303 021 844 147
NOVA GUMA Novosadska 579 021 840 226

Veternik
AUTO CENTAR ŠTRBAC Ive Lole Ribara 30a 021 823 837

Vranje
AS TIP TOP Drvarska bb 064 1645 114

Vrbas
VELJO Sivc Jovgena bb 021 790 110

Vršac
RBA Ljubljanska 113 013 807 770

Zajecar
TIP-TOP Lenjinova 23 019 422 939

Zrenjanin
MOMO Carnojevica 2a 023 548 844

Žabalj
AKUMULATOR MB Nikole Tesle 74 065 5367 444