U trenutku kada Fiat, kupac naše Zastave, očekuje gubitak 60.000 radnih mesta u svojim fabrikama, delegaciju Srbije koju predvodi državni sekretar u Ministarstvu ekonomije Nebojša Ćirić, počinje razgovore sa zvaničnicima Fiata o nastavljanju proizvodnje Punta u Kragujevcu. Priredio: Aleksandar Todorović
Izvršni direktor Fiata, Serđo Markione procenio je nedavno da će 60.000 radnih mesta u italijanskoj automobilskoj industriji biti dovedeno u pitanje, ako vlada Italije ne pomogne taj sektor. Markione je to rekao pre nekoliko dana, uoči sastanka regionalnog udruženja industrijalaca u Torinu. Pad prodaje automobila u Italiji je iznosio preko 17%, što posebno pogađa Fiat, jer mu je upravo italijansko tržište najvažnije u Evropi.
Delegaciju Srbije predvodi državni sekretar u Ministarstvu ekonomije Nebojša Ćirić. Kako je saopšteno iz tog ministarstva razgovaraće se o planu proizvodnje za ovu godinu u kragujevačkoj Zastavi", biznis planu i Fijatovim ulaganjima u Srbiji. Delegacija Srbije, u kojoj se pored Ćirića nalaze i generalni direktor Grupe Zastava automobili, Zoran Radojević i direktor preduzeća Zastava auto Zoran Bogdanović, u Torino je otputovala još juče, a planirano je da im se u petak pridruži i ministar ekonomije Mlađan Dinkić.
Naša delegacija će od menadžmenta italijanskog proizvođača automobila zatražiti da se proizvodnja u kragujevačkim pogonima poveća iznad ukupnog broja automobila koji su proizvedeni u Zastavinim pogonima u 2008. i predložiti da se proizvodna cena modela Punto smanji za izvoz u zemlje CEFTA. Gradonačelnik Kragujevca, Veroljub Stevanović procenjuje da će biti proizvedeno više od 15.000 Punta” u ovoj godini, uprkos krizi u kojoj se Fijat nalazi, jer je proizvodnja u Srbiji jeftinija, pa će cena automobila iz Kragujevca biti konkurentna na tržištu.
Da je proizvodnja Punta u Kragujevcu jeftina?
Vrlo često se u medijima iznosi činjenica kako je proizvodnja Punta u Kragujevcu jeftina, a jedan od glavnih razloga koji se za to ističe je cena rada, odnosno niske plate radnika u Kragujevcu. Međutim, da li je to baš tako?Na cenu proizvodnje jednog automobila utiče mnogo faktora. Ako zanemarimo u ovom slučaju troškove za razvoj modela, koji je do sada Fiat isplatio, ostaje nam cena transporta komponenti koji dolaze iz Italije i EU, u Srbiju, jer se malo toga proizvodi u Srbiji, i često pominjana produktivnost. Produktivnost je za one koji ne znaju, odnos uloženog rada, odnosno utrošenih sati rada sa rezultatom tog rada, kao i odnos broja radnika i broja proizvedenih automobila. Osim toga, u Evropi ne postoji likvidna fabrika koja proizvodi manje od 50,000 automobila, što će reći da se Fiatu ne isplati mnogo proizvodnja od samo 15,000 automobila u Kragujevcu. Pominje se takođe plasman Fiata u Rusiju i Belorusiju. A da li znate koji su marke automobila tamo popularne? U Rusiji, koja je postala najveće tržište automobila u Evropi dominiraju domaći, japanski i korejski automobili. Fiat drži veoma mali procenat tržišta u Rusiji, i na svojoj teritoriji ima moderne fabrike Forda i Hyundaija. Drugim rečima, Punto je nekonkurentan na tržištu Rusije koje je izbirljivo, uostalom Punto je stari model koji se u većini država EU odavno ne prodaje.
Italija pomaže Fiatu
Italijanske Vlada će za 10 dana aktivirati prve mere pomoći sektoru automobilske industrije. Sidnikati i industrijalci traže hitnu i snažnu intervenviju, jer kako navode, ako se nastavi pad porudžbine vozila, u narednih pola godine će proizvodnja pasti za 60 odsto, a čak 300 hiljada radnih mesta će biti zatvoreno. U ministarstvu ekonomije Italije, odgovaraju da će mere biti brze i u skladu sa državnim finansijama, a italijanska Vlada će na raspolaganje staviti 300 miliona evra, kao potporu kupovine “novo za staro”.
Predstavnici auto sektora, međutim, tvrde da je to nedovoljno, a uplašeni radnici su pre nekoliko dana masovno protestvovali pred zgradom Vlade Italije.
Takođe, za Fijat se predviđa "maksi zajam", koji bi ta fabrika trebalo da dobije od dve italijanske i jedne francuske banke. Detalji još nisu definisani, ali se pomonje cifra od tri milijarde evra.
Na kraju, imajte na umu da čak i najveći krediti ne mogu spasiti Fiat, ukoliko prodaja automobila bude nastavila da slabi. Procene su da će polovina automobilskih brendova nestati sa mape Evrope u narednih par godina. Kriza u svetskoj auto industriji je najveća od drugog svetskog rata, a naša Vlada baš u tom trenutku kreće sa podizanjem naše auto industrije. Kada se racionalno pogledaju sve činjenice, teško je biti optimista, jer kako sada stvari stoje, budućnost braka između Fiata i Zastave je upitna, jer "mladoženja" nema čime da izdržava porodicu, u ovom slučaju Zastavu, koja je morala biti zatvorene pre nekoliko godina.
Da li vi mislite da će Zastava uspeti da se izbori sa konkurencijom na domaćem i svetskom tržištu? |