петак, 21. август 2009.

Kina može da ulaže u Ikarbus i FAP?

Kina može da ulaže u Ikarbus i FAP?

Izvor: Beta
Beograd/Peking -- Ministar ekonomije i regionalnog razvoja Srbije Mlađan Dinkić pozvao je kineske privrednike da ulažu u srpsku industriju kamiona i autobusa.

"Pozvali smo kineske partnere na ulaganje u Ikarbus i FAP", kazao je Dinkić i precizirao da je moguće zajedničko ulaganje ili grinfild investicija.

Ministar ekonomije u Kini boravi u okviru delegacije koju predvodi predsednik Srbije Boris Tadić, razgovarao je i s predsednikom kineske Eksim (Exim) banke Li Žuoguom o kreditiranju infrastrukturnih projekata u Srbiji.

Prema njegovim rečima za most Zemun-Borča, koji će biti izgrađen u okviru postignutog dogovora o strateškom partnerstvu dve zemlje, trebalo bi da bude odobren kredit od oko 200 miliona evra.

"Kina će na internom tenderu izabrati najpovoljnije ponude svojih kompanija koje će biti glavni izvođači radova", naveo je Dinkić i dodao da će na izgradnji tog kapitalnog objekta kao izvodjači biti angažovana i srpska preduzeća.

Eksim banka može, kako je precizirao, da odobri kredit na 15 godina, sa početkom otplate od pet godina i maksimalnom fiksnom kamatom do tri odsto godišnje.

Izgradnja mosta Zemun-Borča trebalo bi da počne sledeće godine, a u narednoj fazi saradnje Srbije i Kine, vrednost infrastrukturnih radova mogla bi dostići i milijardu evra.

"Planiramo više regionalnih projekata poput tunela kroz Frušku goru i obilaznice oko Kragujevca, ali i povezivanje Prokuplja i Šapca sa Koridorom 10", naveo je Dinkić i dodao da bi Eksim banka mogla da sufinansira i gradnju autoputa Beograd-Čačak.

Delagacija Srbije sutra putuje u Šangaj, a u središtu pažnje biće razgovori o saradnji u modernim industrijama, kao što su elektronska i informatička.

"Jasno samo stavili do znanja da nismo zainteresovani za tekstilnu i slične industrije, već za nove oblasti", kazao je Dinkić i dodao da saradnja s Kinom može značajno uticati na ekonomski razvoj Srbije.

Predsednik Tadić i kineski predsednik Hu Djintao juče su postigli dogovor o uspostavljanju strateškog partnerstva dve zemlje u cilju daljeg unapredjenja bilateralnih odnosa i posebno ekonomske saradnje.

четвртак, 20. август 2009.

Od subote poskupljenje goriva za tri dinara po litru

Od subote poskupljenje goriva za tri dinara po litru


Novo poskupljenje goriva u Srbiji sredinom naredne nedelje! Derivati bi prema preseku cena koje će u ponedeljak uraditiMinistarstvo energetike trebalo da poskupe za oko tri dinara po litru, a nove cene na pumpama treba očekivati od srede. Gorivo je pre dva dana poskupelo i u zemljama okruženja, ali su derivati kod njih i dalje jeftiniji nego u Srbiji.
Ministarstvo energetike
Cena sirove nafte, prema kojoj se i kod nas vrše petnaestodnevne korekcije, proteklih dana je na svetskim berzama veoma oscilirala. U protekle dve nedelje cena je međutim porasla za oko 6,5 odsto u odnosu na poslednje promene cena kod nas, pa je moguće poskupljenje derivata od tri dinara za litar u proseku. Motorni benzin bi tako trebalo da umesto dosadašnjih 101,80 dinara, košta 104,80 dinara, dok bi evrodizel umesto 98,40 koštao 101,40 dinara. Kako stvari stoje, Ministarstvo energetike bi trebalo da novi presek uradi u ponedeljak.

Gorivo je u Srbiji poslednji put poskupelo 8. avgusta za oko 80 para po litru, dok je pre toga zabeleženo i jedno minimalno pojeftinjenje. Pre toga je bilo ukupno jedanaest poskupljenja. Ta brojna poskupljenja dovela su do toga da Srbija ima najskuplje gorivo u regionu.

Ovoga puta, međutim, porast cena nije zaobišao ni susede, a više cene su po džepu redom već osetili vozači u Crnoj Gori, Bosni, Makedoniji i Hrvatskoj. Ono što je zanimljivo jeste da su i posle toga njihova goriva jeftinija od naših koja tek treba da poskupe. Najjeftinija je i nakon poskupljenja ostala Bosna sa cenom benzina od 0,85 evra i cenom dizela od 0,83 evra po litru.

Benzin je sa druge strane u Crnoj Gori od pre dva dana skuplji za tri do četiri centa i sada litar košta od 1,01 do 1,14 evra. To je drugo poskupljenje benzina u Crnoj Gori u poslednjih mesec dana, nakon što je usvojen zakon po kojem su uvećane akcize na mineralna goriva i gasna ulja.

I u Hrvatskoj su motorni benzini i dizel gorivo poskupeli, pa se evrosuper 95 sada prodaje za 1,09 evra za litar, dok je nova cena evrodizela 0,99 evra, a dizela 0,96 evra. Cene naftnih derivata u Hrvatskoj se mogu usklađivati svake dve nedelje, a promena maloprodajnih cena zavisi od kretanja cena derivata na tržištu Mediterana i kretanja kursa dolara prema kuni.

Maloprodajne cene naftnih derivata su i u Makedoniji veće za 4,74 odsto, odnosno za 0,03-0,04 evra po litru. Litar evrosupera 95 po novoj ceni košta 1,01 evro, a evrodizel treba platiti 0,81 evro po litru. Nadležna komisija za energetiku poskupljenje goriva objasnila je povećanjem cene sirove nafte na svetskom tržištu i padom kursa denara prema dolaru.

Izvor: SEEbiz

Stariji automobili dva puta na tehnički

Stariji automobili dva puta na tehnički

6

Automobili stariji od 15 godine moraće ubuduće dva puta godišnje na tehnički pregled, dok će na registraciju, kao i do sada, ići jednom godišnje, izjavio načelnik Saobraćajne policije Ministarstva unutrašnjih poslova Stojadin Jovanović.

Jovanović je objasnio da je ta mera, koja će se primenjivati od decembra, predviđena zbog velikog broja starih automobila, čija kontrola ispravnosti je neophodna radi ostvarivanje veće bezbednosti na srpskim drumovima.

Obaveza vožaca da automobile starije od 15 godina dva puta godišnje voze na tehnički pregled je u skladu sa novim Zakonom o bezbednosti u saobraćaju, koji će stupiti na snagu 10. decembra, kada počinje i primena novog Pravilnika o tehničkom pregledu. (Tanjug, Mondo)

уторак, 18. август 2009.

Test za idiote“

Test za idiote“


03526806_100 Koga u Nemačkoj uhvate za volanom sa više od 1,6 promila alkohola ili pod uticajem droga, ostaje bez vozačke dozvole. A kada se pređe granica od 18 negativnih poena, ide se na test koji u Nemačkoj zovu „Test za idiote“.

U Nemačkoj oko 100.000 vozača svake godine odlazi na specijalni medicinsko-psihološki pregled kako bi povratili oduzetu vozačku dozvolu. Najviše je onih koji su je izgubili zbog vožnje u alkoholisanom stanju.

Međutim, postavlja se pitanje da li je uopšte legitimno ponovo dati dozvolu onome ko se ogrešio o zakone u saobraćaju. Kristian Miler je saobraćajni psiholog i šef drugog po veličini centra za specijalne medicinsko-psihološke preglede u Nemačkoj. On smatra da i tim grešnicima treba pružiti još jednu šansu:

„Mobilnost je danas veoma važna. Takođe je važno zaštiti društvo od izvesnih osoba, ali zaista samo kada predstavljaju opasnost. Uvek se radi o proceni, o ravnoteži između prava pojedinca na mobilnost i zaštite društva.“

Idiotentest

Cilj medicinsko-psihološkog pregleda jeste da kod osobe koja je nakupila negativne poene probudi savest. Postupak zaista nije jednostavan.

Prvo sudija donosi odluku koliko dugo neka osoba ostaje bez dozvole. Ako posle isteka tog perioda Ured za izdavanje vozačkih dozvola i dalje sumnja u sposobnosti osobe, može da zahteva specijalni medicinsko-psihološki pregled. Taj takozvani „Test za idiote“ (Idiotentest) sprovodi se u tri etape:

Prvo se uz pomoć kompjutera testiraju koncentracija, refleksi i pažnja. Potom psiholozi specijalisti ispituju psihičku podobnost osobe I na kraju lekar pregleda telo, kako bi isključio zloupotrebu alkohola i droga. Između ostalog uzimaju se uzroci urina i krvi.

01945752_100 Posle prvog „Testa za idiote“, dozvolu ponovo dobije nešto više od polovine onih koji su podneli zahtev. Međutim, čak i kada osoba prođe test, Ured za izdavanje dozvola može da zatraži dodatnu proveru.

Kristijan Miler uveren je da ta nemačka metoda navodi osobe koje su se ogrešile o zakone u saobraćaju da promene ponašanje:

„Ti pregledi su dijagnostičke prirode, ali osoba koja zna da mora da prođe kroz sve to, priprema se i moram da kažem da se većina solidno pripremi. To znači da rade na tome da ne ponove grešku.“

Neki koji su dozvolu izgubili zbog alkohola ili droge, pred testove apstiniraju ili se potpuno odriču pića i droge. Međutim postoje i uopštene pripreme za test. Najčešće ih nude privatne firme i to za skupe pare.

Sukob interesa

Do sada su privatne firme akreditovane od strane države da vrše testove za idiote, imale pravo da nude i skupe seminare kao pripremu za test. Tako se događalo da je ista osoba predavala na seminaru i sprovodila test. Reč je bila o sukobu interesa jer je to moglo da znači: ko se prijavi za skupi seminar – sigurno prolazi test.

Zbog toga je nedavno, 1. jula ove godine, zakon izmenjen. Seminari za pripremu i sam test ne mogu se odraditi kod iste firme.

Uprkos tome, firme koje vrše testove, faktički ekonomski zavise od osoba koje su prekršile zakon. Mada ih država kontroliše, plaćaju ih na kraju krajeva osobe koje moraju da urade test.

Među klijentima je naročito mnogo profesionalnih vozača, kamiondžija, pa kada izgube dozvolu, ugrožena im je egzistencija. Zbog toga su spremni da plate velike sume, kako bi što pre ponovo došli do dozvole.

Cena za test se kreće između 300 i 500 evra, i svi bi naravno radije da urede test tamo gde misle da će lakše proći. A to se može saznati. Zbog toga ljudi putuju na drugi kraj zemlje I plaćaju više za test, samo da prošli.

„Klijenti imaju pravo da se testiraju gde žele. Ljudi nam dolaze iz Minhena u Keln zbog toga što im je neko rekao da se ovde lakše prolazi. Ali to je subjektivna procena.”

Preuzeto sa www.dw-world.de