SAVETNIK - Klima uređaji
Ako klima uređaj više ne hladi dovoljno dobro, najčešće je kriv vlasnik jer ga nije na vreme i redovno održavao
Proleće sa mnogo sunca i toplih dana pruža priliku da osetite kako radi vaš klima uređaj. Ako automobil stoji duže vreme parkiran na suncu verovatno nećete odoleti da ne uključite klimu... A tada vas možda čeka neprijatno iznenađenje: sveži povetarac ćarlija iz ventilacionih otvora umesto da duva i rashladi kabinu. Što je još gore, taj vazduh može i da ima neprijatan miris. Razlog: rashladno sredstvo je izvetrilo, njegovo dejstvo je oslabilo zbog stajanja i slabe zaptivenosti sistema i vodova. Klima uređaj godišnje može da oslabi i do 10 odsto. Na taj način hlađenje postaje slabije, a habanje samog uređaja se pojačava, a neprijatne mirise stvaraju bakterije i gljivice. Ko sada ne poradi na održavanju klime, usred leta će morati dobro da se oznoji.
Ovako radi klima uređaj
Klima uređaj u kolima radi, u principu, isto kao frižider, samo što se nalazi na točkovima. Umesto za hlađenje pića, služi za održavanje „hladne glave“ u vožnji po vrućini.1. Kondenzator: rashladno sredstvo koje stiže iz kompresora predaje toplotu rashladnom sistemu motora i pretvara se u tečnost.2. Sušač: filtrira rashladno sredstvo. Neophodno je da se na svake dve godine zameni patrona.3. Kompresor: kompresor koji pokreće kolenasto vratilo motora, usisava rashladno sredstvo iz isparivača u gasovitom stanju i prenosi ga. U tom procesu raste temperatura.4. Isparivač: ekspanzioni ventil propušta rashladno sredstvo u tečnom stanju do isparivača. Pri tom prelazi u gasovito stanje, vezuje toplotu, a ohlađeni vazduh nastavlja put do kabine preko ventilatora.
Automatska ili manuelna klima: ovako se treba hladiti
Automatska klima: temperaturu podesite, prekidač namestite u poziciju „auto“
Poluautomatska klima: počnite sa ventilatorom podešenim na najjačei najnižom temperaturom. Kada se kola ohlade, podesite naželjenu temperaturu, a ventilator ostavite u poziciji „2“
Manuelna klima: regulator klime okrenite na najjače, kao i ventilator.Kada postignete temperaturu koja vam prija, prilagodite regulaciju,a ventilator ostavite na drugom stepenu
Što je u automobilu toplije, to je klima-uređaju potrebno više energije da bi ga rashladio. Potrošnja goriva pri tom može da poraste i do 10 odsto. Zato je bolje postarati se na vreme da se u kabini održava na podnošljivom nivou još pre početka vožnje. – Parking mesta u hladu pružaju za oko 15 stepeni nižu temperaturu. Po mogućnosti okrenite zadnji deo u pravcu sunca. – Pre početka vožnje otvorite vrata i provetrite nekoliko minuta kabinu. Na taj način se oslobađate zaostalog vrelog vazduha u kabini i sprečavate stvaranje „perli“ od znoja na čelu čim krenete. – Prekidač klime postavite na najjače, kao i ventilator, ali ne usmeravajte mlaznice za vazduh direktno prema sebi. Posle nekoliko minuta izvršite preciznu regulaciju. – „Šibedah“ ili bočne prozore ostavite otvorene u prvih nekoliko minuta da bi vreo vazduh izašao iz kabine. – Prejako rashlađivanje unutrašnjosti nije dobro za zdravlje – ne hladite kabinu ispod 21 stepena.
Nega i održavanje: ovo možete sami
1. Slabo provetravanje i zamagljena stakla: uzrok je zaprljani polenski filter. Preporučujemo zamenu na svakih 15.000 kilometara. Cena je niža od hiljadu dinara.
2. Neprijatni mirisi: klima-uređaji koji se retko koriste lako počnu da se „osećaju“. Razlog su gljivice i bakterije koje se skupljaju u sistemu za ventilaciju. Savet: pet minuta pre kraja vožnje isključite klimu da biste sprečili stvaranje bakterija.
3. Čišćenje kondenzatora: ako hladnjak klima-uređaja ne dobija dovoljno vazduha, ne može ispravno da radi. Pomoć: uklonite nečistoću i proverite da li je saće hladnjaka oštećeno.
4. Kontrolišite remen: ako nije dovoljno zategnut, proklizava ili se kompresor ne okreće dovoljno.
5. Kontrola temperature: na rešetkama odakle izlazi hladan vazduh iz sistema za ventilaciju u kabinu temperatura ne sme da bude viša od 4 do 8 stepeni. Inače, klima ne radi ispravno, a potrošnja goriva se povećava.
6. Ispravno hlađenje: bilo da je reč o automatskoj, poluautomatskoj ili manuelnoj klimi – izuzetno je važno ispravno podešavanje (videti savete u okviru).
7. Klima po zimi: redovno uključujte klimu da radi i preko zime. Ulje koje se nalazi u rashladnom sredstvu podmazuje delove uređaja, a isparivač sakuplja vlagu i vodu, sprečavajući tako koroziju u sistemu. Klima uređaj takođe pomaže da se odmagle prozori u hladna jutra.
8. Provera klime: na svake tri godine treba otići na proveru u ovlašćeni servis. Nije skupo, a može da vas poštedi nepotrebnog znojenja onda kada vam to najmanje prija – prilikom putovanja na letovanje.
Filter kabine mora redovno da se menja
Sprej za čišćenje sprečava nastanak neprijatnih mirisa
Hladnjak treba čistiti i proveriti da nema oštećenja
Proverom temperature na rešetkama za ventilaciju u kabini kontroliše se da li klima radi ispravno.
http://www.polovniautomobili.com/auto-bild/2009-maj-klima-uredjaji/
Нема коментара:
Постави коментар