Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc., predstavila je na Severnoameričkom međunarodnom sajmu automobila 2009 (North American International Auto show) potpuno novi Prius - hibridni automobil treće generacije u rangu potrošnje od jednog galona na 50 milja.
Prius, koji važi za merilo automobila budućnosti, već više od deset godina u posedu miliona vlasnika širom sveta pruža vrhunsku ekonomičnost goriva i neverovatno niske emisije.
Prius 2010 treće generacije je srednje veličine i doneće još bolji rejting kilometraže, poboljšane performanse i inovacije u detaljima dizajna. Biće tiši, prostraniji i opremljen usavršenom standardnom opremom i onom na raspolaganju po zahtevu, kao što je na primer krovni otvor sa solarnim pločama, četiri modela upravljanja, inteligentna pomoć pri parkiranju - Intelligent Parking Assist (IPA) i prekidačima na volanu čije se komande emituju/očitavaju na displeju instrument table.
Eko-simbol
Prius prve generacije ušao je na tržište 1997. godine kao prvi hibrid na svetu koji se masovno proizvodi. Ime Prius, “onaj koji prethodi” na latinskom, postalo je simbol za automobil koji je lansiran čak i pre nego što je svest o zaštiti životne sredine postala jedno od glavnih društvenih pitanja.
Od samog početka je Toyotin potpuno hibridni sistem razvijan unutar kompanije i postao je pokretačka sila iza napredne tehnologije vozila. Izuzetan sistem hibridne sinergije - Hybrid Synergy Drive System ova kompanija je predstavila 2004. godine na Prius-u druge generacije. Od tada je prodato preko 670.000 vozila u SAD.
U stvaranju novog Prius-a treće generacije, Toyotini inženjeri su kombinovali pažljivo usavršene postojeće sisteme sa agresivnim merama nove tehnologije koja je potrebna za buduće generacije automobila.
Ekonomičnost goriva i ekološke performanse
Novi Prius biće dizajniran kroz procese koji smanjuju zagađenje u svakoj fazi životnog veka vozila, od proizvodnje i vožnje, pa sve do odlaganja na otpad.
Prius treće generacije i dalje drži rekord u stalnom poboljšanju ekonomičnosti goriva. Prius prve generacije, koji je ocenjen 41 EPA kombinovano mpg, zamenjen je sadašnjim modelom koji je ocenjen EPA na 46 mpg, kombinovano grad/auto-put. Korišćenjem kombinacije tehnologija, efikasnost goriva je povećana na procenjenih 50 milja po galonu za novi Prius.
Veći i snažniji motor od 1.8 litara sa četiri cilindra sa Atkinson radnim ciklusom biće pokretač novog Prius-a. Nasuprot konvencionalnoj logici, veći motor ustvari pomaže postizanju veće kilometraže na auto-putu. Stvaranjem većeg obrtnog momenta, novi motor može da radi na nižem prosečnom broju obrtaja na auto-putu. U radu na nižem broju obrtaja, novi motor koristi manje goriva. Kilometraža se posebno poboljšava u uslovima hladnog starta i pri većim brzinama.
Korišćenje električne pumpe za vodu i novog sistema ponovne cirkulacije goriva (EGR) takođe doprinosi efikasnosti motora. Prius motor od 1.8 litara je prvi Toyotin pogonski sklop koji ne zahteva kaiševe ispod poklopca motora za veću ekonomičnost goriva i manje potencijalno održavanje.
Tabla sa displejem za očitavanje višestrukih informacija na kojem se prati potrošnja goriva i energije je standardna oprema. Ona obezbeđuje povratnu informaciju o Prius-ovoj efikasnosti preko tri različita displeja i tako pomaže vozaču da stekne navike za ekonomičnu vožnju.
Za razliku od većine hibridnih vozila na raspolaganju, Prius je od samog početka “potpuni” hibrid. To omogućava kretanje ili samo radom motora ili samo radom baterije ili kombinacijom oba. Ovaj sistem pravi spoj najboljeg paralelnog hibridnog i serijskog hibridnog dizajna da bi se postigla mogućnost rada samo u električnom modusu, dok se baterije pune tokom vožnje automobila.
Patentirani sistem Hybrid Synergy Drive u automobilu Prius 2010 je 90 odsto nov što se tiče razvojnih karakteristika sa značajnim poboljšanjima u odnosu na prethodne modele.
• Sklop menjača i diferencijala je lakši i smanjuje gubitke obrtnog momenta čak do 20 odsto u poređenju sa prethodnim modelom.
• Pretvarač, koji jednosmernu struju pretvara u naizmeničnu ima novi sistem direktnog hlađenja da bi se smanjila veličina i težina.
• Ukupno uzevši, pretvarač, motor i sklop prednje vuče su manji i 20 odsto lakši.
• Uveden je novorazvijeni sistem regenerativnog kočenja sa elektronskom kontrolom sa optimizovanom kontrolom za poboljšanu regeneraciju.
Novi Prius nudi tri modusa vožnje. EV-Drive Modus omogućava vožnju samo na pogon baterije pri malim brzinama na oko kilometar i po, ako uslovi dozvoljavaju. Takođe postoji Power Modus koji povećava osetljivost prigušenja unosa za više sportski doživljaj i Eco Modus koji pomaže vozaču da postigne svoju najbolju kilometražu.
Revolucionarno stilsko rešenje
Za dizajn novog Prius-a, aerodinamične performanse bile su važan činilac. Cilj je bio stvaranje prelepe siluete kojom se neće kompromitovati funkcionalnost. Dizajneri su sačuvali dinamični trouglasti oblik sadašnjeg modela – po kojem se Prius prepoznaje istog trenutka – ali su napravili izmene u ukupnom profilu, položaju nosećeg stuba i njegovom uglu. Prednji stub, produžen unapred pomaže da se njegov oblik fokusiran na performanse usavrši.
Ukupna visina Prius-a je ista, ali profil krova je izmenjen pomeranjem najviše tačke krova za 3,9 inča prema zadnjem delu. Tako se klinasti oblik naglašava, prostor za glavu u zadnjem delu povećava, a aerodinamika poboljšava.
Dizajn prednjih i zadnjih uglova novog Prius-a je oštar, sportski i aerodinamičan. Jake bočne linije karaktera, koje se podižu od prednjeg do zadnjeg dela, definišu glazirani geometrijski oblik. Gledano sa zadnje strane, širi razmak zadnjih točkova pruža stabilan, čvrsto utvrđen stav.
Po dimenzijama, novi Prius ima isti razmak osovina kao i sadašnja generacija. Ukupna dužina je vrlo malo povećana za 0,6 inča, delimično pomeranjem prednjeg dela karoserije unapred.
Najmanji koeficijent otpora na svetu
Novi Prius proveo je više sati u tunelu za testiranje od bilo koje druge Toyote pre njega i dao najčistiji aerodinamični profil od svih masovno proizvedenih vozila na svetu. Usredsređeni na oblik karoserije, prostor ispod karoserije, ležaj kućišta točkova i oblik točkova, dizajneri novog Prius-a uspeli su da smanje vrednosti koeficijenta otpora - coefficient of drag (Cd) na 0,25, u poređenju sa 0,26 kod prethodnog modela. Protok vazduha ispod automobila je iscrpno proučavan. Inženjeri su napravili izmene oblika ležaja blatobrana, prednje površine prostora ispod karoserije i dodali rebro na zadnjem pokrovu poda za veću linearnu stabilnost.
Usavršena oprema za novo doba
Na raspolaganju je klizni stakleni krovni otvor opremljen solarnim pločama, a nalazi se iznad prostora zadnjih sedišta i služi napajanju novog sistema ventilacije. Ovaj solarni sistem ventilacije koristi ventilator za cirkulaciju vazduha na električni pogon kojem nije potrebna pomoć motora. Sistem sprečava da se temperatura enterijera povisi dok je vozilo parkirano, čime se vreme za rashlađenje skraćuje kada se vozač vrati u automobil, a korišćenje klima uređaja redukuje.
Sistem daljinskog klima uređaja je prvi sistem na svetu koji funkcioniše isključivo na pogon baterije i kojim se može upravljati na daljinu, tako da vozač može prilagoditi unutrašnju temperaturu komforno pre ulaska u automobil.
Smanjenju potrošnje energije automobila doprinose diode koje emituju svetlost - LED (light emitting diode) u farovima, korišćene za oborena svetla, ali i za zadnja i stop svetla. Klima uređaj, najveći potrošač energije, ponovo je dizajniran da bi se povećala efikasnost i performanse rashlađivanja. Osim toga, sistem ponovne cirkulacije iskorištene toplote smanjuje gubitke toplote grejanjem rashladne tečnosti motora prilikom hladnog starta, za bolje performanse. Takođe, on efikasnije zagreva putničku kabinu.
Poboljšane performanse vozila
Prius sledeće generacije napravljen je na novoj platformi, koja omogućava bolju upravljivost i stabilnost, tiši rad i bezbednost pri sudaru. Vešanje se sastoji od prednjih amortizera i zadnjeg nosača srednje veličine, kao i pre, ali stabilnost upravljanja je usavršena poboljšanim rasporedom stabilizatora, višim uglom uzdužnog nagiba rukavca točka i finim podešavanjem karakteristika kliznog ležaja. Disk kočnice sada su korišćene u sva četiri ugla, da zamene prednje disk/zadnje doboš kočnice na sadašnjem modelu.
Ušteda na težini postignuta je korišćenjem aluminijuma na haubi, zadnjim vratima, prednjoj osovini vešanja i kočionoj čeljusti, kao i čelika veoma povećane čvrstine na unutrašnjosti lima praga, centralnom stubu i pojačanju krova. Da bi se očekivanja kupaca koja se tiču svakodnevnih performansi ispunila, ubrzanje od 0 do 60 je poboljšano na 9,8 sekundi, što je više od jedne sekunde brže, na internom testiranju.
Zvučna izolacija koja se bolje pokazala, u skladu sa još većim smanjenjem vibracija, instalirana je na više mesta da bi se buka na putu smanjila.
Veća i funkcionalnija unutrašnjost
Dokazano je da male izmene doprinose većoj prednosti, pa je prostor za prtljag novog Prius-a proširen za 0,4 inča po dužini i za 2,2 inča po širini, jer je uveden nov raspored jedinice za hlađenje baterije.
Prostor za noge kod zadnjeg sedišta je uvećan novim dizajnom oblika prednjeg sedišta koji je uštedeo prostor.
Gledano iz kokpita, centralna tabla neprimetno prelazi od instrument table do konzole. Praktični prostor za odlaganje je dodat ispod ručice menjača što je prednost sistema menjanja brzina „preko žice“. Jednostavni ventili za vazduh u obliku rebra se uklapaju u efektan izgled kabine. Umerena doza srebrnih detalja dodaje osećaj uglađenosti i formalnosti.
Senzori koji reaguju na dodir na prekidačima ugrađenim u volan namenjeni su postizanju manjeg skretanja pogleda vozača i veće koncentracije na sam put. Kada vozač dodirne audio ili info prekidač koji se nalaze na volanu, na instrument tabli, tačno ispred vozača, pojavljuje se slika koja odgovara komandi. Ovaj sistem, koji se zove crtač dodira - Touch Tracer, je prvi sistem na svetu koji omogućava da se komande sa volana očitavaju na instrument tabli.
Indikator ECO na displeju sa više informacija - Multi-Informational Display (MID) pruža vozaču povratnu informaciju o nižoj potrošnji goriva.
U nastojanju da razvije veliki broj naprednih tehnologija sa ciljem da ostvari održivo kretanje, Toyota će koristiti plastiku biljnog porekla bez ugljenika na Prius-u 2010. Ova tek razvijena plastika, poznata kao “ekološka plastika”, biće korišćena u peni jastuka sedišta, bočnim presvlakama dela karoserije ispod i iznad vetrobrana, unutrašnjim i spoljašnjim lajsnama i presvučenoj površini zadnje table. Ekološka plastika emituje manje CO2 tokom životnog veka proizvoda (od proizvodnje do odlaganja na otpad) nego plastika napravljena isključivo od petroleja, a to takođe pomaže smanjenju korišćenja nafte.