Svetska autoindustrija u dugovima
Moskva — Zbog produžene globalne ekonomske krize, većina svetske autoindustrije zabeležila je gubitke ili primetno smanjila zaradu u prvom polugođu ove godine.
Američki proizvođač “Dženeral motors” (GM) i njegov manji konkurent Krajsler bili su prinuđeni da pokrenu proceduru bankrotstva, kako bi očuvali najzdravije delove kompanije.
Nemačka i dalje traži investitora za kompaniju Opel, koja pripada GM-u i podržava ambicioznu ponudu konzorcijuma kanadskog proizvođača autodelova Magna i ruske Sberbanke, pokušavajući da minimalizuje otpuštanje radnika.
Prodaja automobila u Evropi je početkom godine stimulisana državnim programima zamene starih za nove automobile, uz subvencije, ali je sredinom godine postalo jasno da su ove mere iscrpljene.
U junu je prodaja novih automobila u Evropi porasla za 2,4 odsto na godišnjem nivou, ali je rast primetan samo ako se u obzir uzme činjenica da je u junu 2008. godine prodaja u regionu opala za 7,9 odsto prema junu 2007. godine. Prodaja na ruskom tržištu opala je dva puta, bez obzira na državne stimulativne mere.
Poslednjih dana su podatke o padu zarade ili gubicima u drugom kvartalu ove godine objavili ključni giganti automobilskog tržišta, kao što su Folksvagen, Reno i Dajmler.
Kvartalna zarada Folksvagena je opala za 56 odsto, na ispod milijardu evra, Reno je za pola godine zabeležio gubitak od 2,7 milijardi evra, dok neto gubitak Pežo-Citroena iznosi 962 miliona evra.
Kriza je posebno bolno pogodila Dajmler i BMV, proizvođače automobila “luks” klase, na koje se ne odnosi državna podrška, a koji, sem toga, po merilima kupaca koji sve više štede, troše isuviše goriva. Tromesečni gubici Dajmlera pre izmirivanja kamata i poreza dostigli su milijardu evra.
U isto vreme, u Evropi je porasla prodaja korejskih automobila, koji su za stanovnike starog kontinenta pojeftinili zajvaljujući rastu kursa evra prema vonu. Zahvaljujući tome je profit Hjundaija u drugom tromesečju porastao za 48 odsto.
Preuzeto sa www.b92.net