Panda je za novinare otkrivena u Lisabonu, gradu iz kojeg su kretali portugalski moreplovci u nova otkrića Visina vozila ne kvari sklad linija kao ni stabilnost u vožnji Novi Fiat Panda je kao stvoren za mlade koji ne zahtevaju puno prostora na zadnjim sedištima Drugačija, ali i veoma funkcionalna instrument tabla je jedna od glavnih odlika nove Pande Visoko otvaranje petih vrata omogućava bezbedan pristup prtljažniku Mala zapremina, ali među većima u klasi uz moguće povećanje pomeranjem zadnje klupe Velike staklene površine omogućavaju odličnu preglednost u svim pravcima Velike svetlosne grupe daju zadnjem delu originalan izgled | Originalnog stila i dinamičan, malih dimenzija i okretan, Fiat Panda je više od dvadeset godina bio jedan od najpoznatijih modela ovog italijanskog proizvođača. Od 1980. godine, kada je započeo svoj ”tržišni” život, automobil sa imenom karakterističnog azijskog medveda nepogrešivo je vezivan uz fabriku iz Torina. Prema nekim statističkim podacima, u Italiji je čak 90% populacije odmah znalo o kom vozilu je reč i ko ga proizvodi, dok je u Evropi to bio slučaj sa čak 40% ispitanika.
Vremenom, ime Panda je postalo više od pukog naziva jednog modela. Ono je označavalo specifičan način života i duh modernog vremena u urbanim sredinama. Povezivano je sa posebnom kategorijom, prvenstveno mladih, ljudi iz srednjeg staleža, dovoljno finansijski sposobnih da svakodnevno koriste mali automobil.
Ne zovite me... Zbog svega ovog navedenog, pomalo je čudno zvučala vest koja se čula na ovogodišnjem Salonu automobila u Ženevi gde je Fiat, kao naslednika Pande, najavio automobil pod imenom Gingo. Još čudnije je zvučalo kada je na ovo ime reagovao jedan drugi proizvođač koji u svojoj gami nudi, takođe malo vozilo, ali pod imenom Twingo. U javnosti su se pojavile priče da bi moglo doći čak i do sudskog spora...
E sad, da li je Renault stvarno tako negativno i nervozno reagovao ili je cela priča ”naduvana”, ko zna?! U svakom slučaju, Fiat je odlučio da svoj novi mali automobil nazove već proverenim imenom: Panda ili preciznije, nova Panda. Čak je i promotivna kampanja zasnovana na sloganu ”Don’t call me...”, odnosno ”Ne zovite me...”.
Pri tom, imajući u vidu činjenicu da je upravo segment malih automobila veoma bitan za svakog proizvođača, Fiat se potrudio da nova Panda u oštru konkurenciju uđe dobro pripremljena.
Primenjeno je veliko iskustvo koje gigant iz Torina ima u dizajniranju i izradi automobila u ovom segmentu, ali i novi standardi i kriterijumi koje je vremenom postavilo samo tržište, a pre svega oni koji se odnose na komfor, bezbednost i bogatstvo opreme.
Da se u svemu tome možda otišlo i korak dalje, uverili smo se na Svetskoj prezentaciji nove Pande, koja je početkom septembra održana u Lisabonu.
Nova otkrića Lisabon, grad iz kojeg su vekovima kretale ekspedicije u istraživanje nepoznatog. Smešten na krajnjem zapadu Evrope i mesto odakle nije moguće otići dalje, bar ne kopnom. Istovremeno, izuzetna lokacija da se čovek upozna sa nečim novim i otkrije neke nove vrednosti.
Nova Fiat Panda se svakako uklapa u sve to, zahvaljujući savremenom dizajnu i primeni novih tehnologija, praktičnih i jednostavnih rešenja. Spolja posmatrano vozilo čistih linija, bez mnogo dizajnerskih eksperimenata, deluje znatno manje nego što to zapravo jeste. U suštini, novi Fiat Panda je mali gradski SUV, sa istaknutom, povišenom pozicijom vozačkog sedišta. A, možda i više od toga...
Panda kao da je mešavina više različitih tipova vozila. Nudi prostranost, fleksibilnost i mogućnost prilagođavanja svojstvenu vozilima MPV (Multi Purpose Vehicle) kategorije. Sa druge strane, ima komfor, a vozaču, kao i putnicima, pruža osećaj tipičan onom u limuzinama, zahvaljujući primeni mnogih sistema i rešenja karakterističnih za luksuzna vozila.
Ceo automobil je veoma kompaktan i pruža dosta prostora u unutrašnjosti, bez obzira na svega 354 cm dužine, 158 širine i 154 visine. Predusretljivi domaćini kažu da u njega može da stane četiri, pa čak i pet osoba. Mi tu tvrdnju prihvatamo, mada sa velikom dozom sumnje, budući da smo kod preuzimanja vozila vodili računa da se niko ne nađe na zadnjem sedištu. Naime, čovek prosečne visine ima dovoljno mesta za glavu i telo ali ne i za noge, u situaciji kada se smesti iza vozača. Ukoliko se na zadnjoj klupi nađu još dva saputnika, situacija postaje dosta komplikovana i iziskuje tolerantno ponašanje i uvažavanje ostalih, pa bile to i simpatične hostese ili deca. Dakle, četiri osobe još nekako, a pet samo u slučaju nužde.
Igra boja i prostora Prtljažnik je sasvim solidne zapremine za ovu kategoriju vozila i ima ukupno 206 litara, a zahvaljujući pomeranju zadnje klupe dostiže i 236 litara. Po potrebi sedišta se mogu i preklapati, pa je tako moguće transportovati i neke kabaste predmete, sve do maksimalne zapremine od 775 litara.
Možda opštem utisku prostranosti još više doprinosi činjenica da se novi Fiat Panda izrađuje u desetak novih, živih, boja. Slična situacija je i sa enterijerom vozila, tako da se veoma lako stiče predstava o prostoru sličnom onom koji se nudi u automobilima niže srednje klase.
Visoka pozicija sedenja vozaču omogućava odličnu preglednost u svim pravcima. ”Mrtvih” uglova praktično nema, a komande i instrumenti su pravilno i funkcionalno raspoređeni. Instrument tabla sadrži sve ono što je potrebno, pregledna je i informacije sa nje se veoma lako uočavaju. Upravljač sa tri paoka je dobro ergonomski oblikovan, baš kao i prednja sedišta. Za svaku pohvalu je i postojanje City moda servo-pojačivača, čijim aktiviranjem se volan lakše okreće pri malim brzinama, što je veoma praktično prilikom parkiranja ili polukružnog okretanja. Dobro je pozicionirana i dosta precizna kratka ručica petostepenog manuelnog menjača na centralnom grebenu, iznad koje se nalaze sve ostale komande.
Novi Fiat Panda ima jednu veoma važnu pozitivnu osobinu, kada su komande i instrumenti u pitanju. Sve što je vozaču potrebno i važno nalazi se ispred njega ili locirano na najviše tridesetak centimetara od osnovnog položaja ruku na upravljaču. To isključuje ”lutanja” u traženju recimo komandi elektropomičnih spoljnih ogledala, klimatizacije, provetravanja i sličnog.
Upotrebljeni materijali u unutrašnjosti vozila deluju dosta kvalitetno. Prijatni su na dodir i veoma dopadljivih i praktičnih boja. Sa održavanjem verovatno neće biti problema, mada bi sama završna obrada nekih detalja u enterijeru mogla biti bolja.
Stvoren za grad Novi model Fiata pokazao se kao idealan u uslovima gradske vožnje. Na ulicama Lisabona i u veoma dinamičnom saobraćajnom okruženju, Panda sasvim dobro ispunjava postavljene zahteve i to bez obzira na motor koji je u njemu. Na prezentaciji smo bili u prilici da se upoznamo sa sva tri, koja se u njega za sada ugrađuju, počev od benzinskih agregata zapremine 1,1 i 1,2 litra sa 54 i 60 KS, do dizela zapremine 1,3 litre sa 70 KS.
Ako bi trebali da se opredelimo koji je najoptimalniji kao pogon za ovaj automobil, onda bi samo okrenuli redosled. Dakle, dizel motor Multijet tehnologije sa 16 ventila daje Pandi sasvim dovoljno živosti da se u uslovima gradske vožnje ”bori” sa mnogo snažnijim protivnicima. Benzinski 1,2 Fire je solidan, a 1,1 Fire je zadovoljavajućih performansi, ali ne i baš poželjan. Tako je dizel motor možda trenutno najbolje rešenje za novi model Fiat Panda. Sa njim, automobil je dovoljno živ i temperamentan, ma koliko to paradoksalno zvučalo. Ali, u svakom slučaju, Panda nema problema da do 100 km/h stigne za nešto više od 13 sekundi i da ostvari maksimalnu brzinu od 160 km/h. Pri svemu tome potrošnja se zadržava na ispod 5 litara goriva na 100 pređenih kilometara.
Stabilnost vozila u krivinama je odlična, bez obzira na relativno veliku visinu i malo međuosovinsko rastojanje od 2299 mm. Kratke poprečne neravnine dobro podnosi, bez mnogo poskakivanja i buke, a pri naglim kočenjima i promenama pravca novi Fiat Panda nije nimalo nervozan. I usporenje koje ostvaruje, istina neopterećen, na sasvim je očekivanom i zadovoljavajućem nivou. Tek pri naglom polasku iz mesta motor malo bučnije ”zareži” i oglase se gume. Međutim, uz ABS koji je deo standardne opreme, proizvođač je u opcionom paketu predvideo i ostale sisteme aktivne bezbednosti kao što su ESP, ASR, HBA i Hill Holder.
Kada je već reč o bezbednosti, valja naglasiti da ovaj mali Fiat pruža gotovo što i njegovi veći ”rođaci”. Pored čvršće konstrukcije dela u kojem se nalaze putnici, nešto povećanih deformabilnih zona, novi Panda je prvi automobil u kategoriji koji nudi i do šest vazdušnih jastuka (dva napred, dva bočna i opciono dve vazdušne zavese na prozorima).
Planovi za budućnost Iako itinerer testa nije bio izrazito dugačak, pa samim tim i vreme za upoznavanje automobila je bilo relativno kratko, sasvim je jasno da je Fiat napravio veoma dobar mali automobil. Uostalom, ovaj italijanski proizvođač je oduvek pravio dobre male automobile. Vremenom, oni su postajali sve popularniji, što zbog relativno niske cene, što zbog funkcionalnosti i praktičnosti, pa je njihov broj na ulicama gradova širom sveta sve više rastao. Sve ovo važi i za model Panda, onaj stari, koji je početkom septembra prestao da se proizvodi. Međutim, na scenu je stupila nova Panda. Mali simpatični gradski automobil, za sada u verziji sa petoro vrata. Ali, to je samo prethodnica. Porodica Panda će se vremenom širiti i rasti u godinama koje dolaze. Za očekivati je modele sa pogonom 4x4, kao i one sa više sportskim karakteristikama.
Svakako da Fiat ima velike i ozbiljne planove sa novim modelom Panda. Tokom septembra ovaj automobil se našao u prodaji širom Evrope, a uskoro će to biti slučaj i kod nas. Što se tiče cene, za sada je poznato da se u Italiji ona kreće od 7.900 do 10.900 evra sa porezom, u zavisnosti od motora i paketa opreme.
Jedno pitanje se nameće - pitanje ”kanibalizma” u okviru kuće, jer ako nova Panda nudi gotovo sve što i recimo Punto, mada možda malo skučenije ali cenovno prihvatljivije, ko je tu onda kome konkurencija? I ko će, na nekim tržištima, ”pojesti” koga? Veći Fiat manjeg ili obrnuto ili će svi biti siti i zadovoljni.
U svakom slučaju, vreme će pokazati da li je prezentacijom novog malog gradskog automobila sa starim imenom, bogato opremljenog i multifunkcionalnog, Fiat zapravo otkrio novog suparnika opasnog po konkurenciju ili slične modele iz kuće...
Nova strategija U godinama koje dolaze, kako bi se umanjile posledice krize u kojoj se našao, Fiat planira veoma dinamičnu strategiju prisustva na tržištu. Zapravo, proizvođač iz Torina, u čijem sastavu se nalaze Lancia i Alfa Romeo, namerava značajno osvežavanje ponude modela.
Ove godine kupcima se nude novi Fiat Panda i Fiat Idea, Lancia Ypsilon i Alfa GT Coupe. Naredne, 2004. godine planira se uvođenje samo modela Lancia B-MPV. U godini 2005. na tržištu bi trebali da se pojave novi modeli Fiat Punto, Fiat Large, kao i vozilo iz kategorije Sport Utility, te Alfa Coupe, Alfa Supercar i nova Alfa 156. Potom bi se 2006. godine u prodaji pojavili novi Fiat Stilo i Alfa Spider. Sledeće, 2007. godine bila bi predstavljena još tri nova modela Fiat Microcar, Fiat Cross-Over, kao i jedno potpuno novo monovolumensko vozilo iste marke. |