Najjeftiniji automobil na svetu u prodaji
|
Indijska kompanija "Tata motors" lansirala je u ponedeljak najjeftiniji putnički automobil na svetu, "nano", koji će se prodavati za 100.000 rupija (2.000 dolara), u nadi da će uneti revoluciju u putovanja miliona Indijaca i zaustaviti pad prodaje u zemlji izazvan globalnom ekonomskom krizom.
Vlasnik kompanije Ratan Tata očekuje da novi mali automobil, čiji će osnovni model koštati oko 2.000 dolara, naići na dobar prijem kod indijske srednje klase, koja će sa motocikla i skutera preći na dosta bezbednije i konfornije vozilo na četiri točka, prenose agencije.
Procenjuje se da će potražnja za narodnim automilom biti veća od ponude zbog toga što će montaža u prvoj godini biti ograničena kapacitetima proizvodnje od svega 30.000 do 50.000 kola godišnje, što je samo mali deo prvobitnog cilja od 250.000 komada, navode analitičari.
"Nema sigurnosti na vozilima sa dva točka, posebno za čitavu porodicu", kaže stanovnik Nju Delhija Ganeš Kand, koji ima motobicikl, ali želi "nano" kako bi mogao da bezbednije vozi ženu i dvoje dece.
Čak i dosta bogatiji Indijci zagledaju "nano", dug tri metra, koji ima motor sa dva cilindra, četiri brzine manuelne transmisije i može da postigne brzinu od 105 kilometara na sat.
"Nano" nema vazdušno hlađenje, električne podizače stakala, niti automatski menjač, ali će uskoro na raspolaganju biti i luksuzna verzija.
Posle vesti da je "nano" danas lansiran, akcije "Tate" odmah su skočile za osam procenata, što je mnogo više od očekivanja.
Dileri izveštavaju da su zapljusniti pitanjima o uslovima kupovine automobila, čije je pojavljivanje više puta odlagano zbog nasilnih protesta seljaka povodom kupovine plodne zemlje za podizanje fabrike. Uprava "Tata motorsa" je zbog toga bila prinuđena da prebaci lokaciju iz Zapadnog Bengala u Gudžarat.
Nova fabrika na zapadu Indije neće biti gotova do kraja 2010. godine, što znači da proizvodnja mora da krene u postojećim pogonima, skromnijih kapaciteta, čime će se produžiti vreme čekanja za isporuku poručenog vozila.
Lansiranje "nana" obavljeno je u teškom periodu za glavne indijske proizvođače vozila, pogođene privrednim usporavanjem i kreditnim krahom u zemlji i inostranstvu.
"Tata", pored toga, pokušava da nađe kupce za britanske luksuzne robne marke "Jaguar" i "Land rover", koje je kupila prošle godine za 2,3 milijarde dolara.
Dugoročno gledano, "Tata" se nada da će "nano", u luksuznijoj verziji, biti hit i u inostranstvu.
Početkom ovog meseca, kompanija je predstavila "evropski nano", sa sportskim detaljima i boljom opremom koji bi trebalo da pojavi na tržistu do 2011. godine. Taj model će zbog toga biti i nešto skuplji nego u Indiji.
Ekolozi strahuju da bi pojava "nana" na indijskim drumovima mogla da izazove još veću gužvu na pretrpanim putevima i da poveća zagađenje vazduha.
"Tata", međutim, ističe da njen automobil ispunjava standarde za štetnu emisiju gasova i da troši pet litara benzina na stotinu kilometara. Firma takođe tvrdi da će kasnije uvesti i dizel verziju "nana."
"Nano" će omogućiti siromašnijem sloju u zemljama u razvoju da prvi put koristi vozilo sa četiri točka, sa četvoro vrata i motorom od 33 konjske snage, zapremine 624 kubika.
Analitičari ipak veruju da to neće biti dovoljno za kompleto oživljavanje grupacije "Tata", koja je zapala u gubitke zbog pada prodaje. Kompanija takođe sve teže otplaćuje preostalih dve, od ukupno oko tri milijarde dolara kredita, uzetog u junu 2008. za kupovinu "Jaguara" i "Land rovera" od američkog "Forda", prenose agencije.
Čak i kada "Tata" bude prodavala 250.000 komada "nana" godišnje, to će biti svega tri odsto od ukupnog prihoda korporacije, upozoravaju stručnjaci i naglašavaju da će kompanija još morati da čeka na izlazak iz krize.
(Tanjug)
Нема коментара:
Постави коментар