“Stop-start” sistem čuva novčanik i prirodu
Sve je više auto proizvođača koji serijski ugrađuju “stop-start” sisteme u svoje nove automobile a među njima prednjače “Tojota”, Volvo, Mazda, “Sitroen” i BMW. Ovi sistemi
omogućuju da se pred zatvorenim semaforom motor automobila automatski isključi, dok se on ponovo pokreće pritiskom na papučicu za kvačilo ili gas. Pored uštede u potrošnji goriva, ugradnjom “stop-start” uređaja smanjuje se ispuštanje izduvnih gasova, vozilo je startnije, kreće bez trzaja, a stručnjaci se slažu i da je vožnja sa njima znatno komfornija.
Treba imati u vidu da motori sa “stop-start” tehnologijom nisu namenjeni starijim modelima automobila, već se oni fabrički ugrađuju samo u nova vozila.
Rad “stop-start” sistema se zasniva na sledećem - kada se automobil zaustavi, i pri tom ručica menjača stavi u N-poziciju (neutralna) i pedala kvačila otpusti, sistem zaustavlja rad motora. Motor će se ponovo pokrenuti pritiskom na kvačilo i otpuštanjem kočnice, a njegovo startovanje je moguće istog trenutka jer je mehanizam menjača ostao i dalje da radi, pošto je za pogon menjača zadužen poseban elektromotor. Menjač pogonskog zupčanika rešen je tako da nema ograničenja u obrtnom momentu na ceo sistem, bilo da vozilo radi u toplim ili hladnim vremenskim uslovima.
Auto-kuća “Mercedes” sprovela je istraživanje koje je pokazalo da se uz pomoć “stop-start” sistema u gradskoj vožnji uštedi oko 20 odsto goriva. Istraživači su utvrdili da se na semaforima i u kolonama provodi mnogo više vremena nego što učesnici u saobraćaju mogu i da pretpostave. Za to vreme klasični motori bespotrebno troše gorivo. Nije zanemarljiva ni ušteda dok je vozilo u pokretu, jer “stop-start” sistem isključivanja štedi gorivo i pri menjanju brzina.
Fiat je od ove godine krenuo stopama BMW-a i počeće da ugrađuje “Bošov” “stop-start” sistem u model 500. Inače, “Boš” (Bosch) je počeo da proizvodi i primenjuje “stop-start” tehnologiju od 2007. godine.
Preuzeto sa www.autobrief.com
Нема коментара:
Постави коментар