U svetskoj krizi tridesetih prvo su propale čeličane i autoindustrija. Tako će biti i sad. Posle nove finansijske krize preživeće najviše šest kompanija. Najveći pad imaju španska, britanska i francuska vozila. „Tojota” posle 77 godina prodala više automobila od „GM-a”. U Srbiji kreće proizvodnja najjeftinijeg evropskog automobila.
Sve je počelo kada je Karl Fridrih Benc kao student, tokom svojih svakodnevnih vožnji bicikla, počeo da razmišlja o vozilu koje bi se kretalo bez snage mišića, o „kočiji bez konja”. Osnovao je 1883. kompaniju „Benz & Co” u Manhajmu, iste godine saznavši za Gotliba Dajmlera, koji je u ta doba radio na kolima sa četiri točka.
Prvi testovi Bencove trokolice često su privlačili posmatrače iz komšiluka, koji su njegovo neuspešno upravljanje vozilom pratili salvama smeha. Odvažna Karlova supruga Berta odlučila je da stvar uzme u svoje ruke, 1885. godine kroz Manhajm provozala je trokolicu i tako ušla u istoriju kao prvi vozač automobila. Sredinom iste godine Benc s gasnog prelazi na benzinski motor, čiji su tvorci Dajmler i Majbah iz 1885. godine, i kreće u prvu prodaju automobila. Reklamni naziv izabran za tu priliku glasio je: „Bencova patentirana motorna kola.”
Dajmler je 1890. osnovao kompaniju „Dajmler motoren - Gezelšaft”, a početkom 1901. godine prvi automobil njegove fabrike kupio je biznismen iz Nice Emil Jelinek, koji je ubrzo rukovodstvu DMG-a i glavnom inženjeru Vilhelmu Majbahu postavio zadatak da konstruiše i napravi potpuno nov, lagan, brz i bezbedan automobil koji će nositi ime njegove desetogodišnje ćerke - Mercedes. Odmah mu je uplatio 550.000 zlatnih maraka za prvih 36 vozila, što bi u današnjem novcu iznosilo oko tri miliona evra. Interesantno je da se Karl Benc i Gotlib Dajmler nisu sreli sve do 1924, kada sklapaju dogovor kojim su utvrđeni zajednički interesi, da bi dve godine kasnije zvanično nastala fabrika „Dajmler-Benc”, a sva vozila napravljena u njenim pogonima dobijaju oznaku - „mercedes-benc”.
Od prve narudžbine do danas, s proizvodnih traka „Mercedes-Benca” sišlo je više od 20 miliona automobila. Na putevima sveta kreće se oko 900 miliona putničkih automobila, od čega 231 milion u 27 zemalja Evropske unije. A koliko je ukupno automobila proizvedeno u prvom veku automobila može samo da se nagađa, kao i to koliko će aktuelna ekonomska kriza smanjiti prodaju i proizvodnju četvorotočkaša. Kompletnoj automobilskoj industriji ne smeši se blistava 2009. jer je tokom prošle godine zabeležila značajan pad prodaje, prvi put posle 10 godina.
Ekonomisti se slažu u tvrdnjama da će recesija najteže pogoditi upravo tu granu industrije i strmoglaviti joj proizvodnju, ali i sve industrije koje su s njom povezane. Tako je bilo i tokom velike krize koja je zadesila samo SAD polovinom prošlog veka, kada su propadali vlasnici čeličana, fabrika za proizvodnju aviona i automobila.
Detroit, koji je središte svetske automobilske industrije, preživljava najteže dane u svojoj istoriji. U njemu se nalaze tri najveće američke automobilske kompanije, „Dženeral motors” (GM), „Ford” i „Krajsler”. Veliki deo Detroita je potpuno napušten. Broj stanovnika je sa nekadašnjih dva miliona više nego prepolovljen, a prema nekim podacima, čak trećina stanovništva živi ispod granice siromaštva. U protekle četiri godine velika trojka iz Detroita izgubila je gotovo 100 milijardi dolara.
Američki proizvođači automobila su 2008. zabeležili pad prodaje od 18 odsto, tako da je u SAD ukupno prodato 13,2 miliona vozila. Ministarstvo finansija SAD odobrilo je u decembru kredit automobilskoj industriji od 13,4 milijarde dolara, ali ta pomoć, kako upozoravaju analitičari, ne znači da je bankrot tri detroitska velikana izbegnut. U nadi da će Bog uslišiti njihove molbe, građani Detroita, mahom zaposleni u „Fordu”, „Krajsleru” i „GM-u”, održali su početkom decembra misu za spas tri fabrike pred krahom.
Na tržištu Srbije je za 11 meseci prošle godine prodato više od 55.000 novih automobila, što je rezultat sličan onom od pre godinu dana. Međutim, prva polovina godine je, sa stanovišta prodavaca vozila, bila veoma uspešna i obećavala rekordnu prodaju, dok je zbog najavljenog smanjenja carina na uvoz automobila iz EU, ali i zbog svetske ekonomske krize, u drugom delu godine nastupio osetan pad prodaje. Da bi ublažili gubitke, uvoznici automobila bili su prinuđeni da spuste cene vozila za iznos predviđenog smanjenja carine. U oktobru je u Srbiji prodato 4.454 vozila, u novembru 3.614, a u decembru 3.640. Pad je vidljiv u odnosu na isti period 2007. U oktobru te godine prodato je 5.486 automobila, u novembru 5.241, a u decembru 5.901.
Početne spekulacije da bi iz nevolja američkih proizvođača automobila mogli da profitiraju njihovi konkurenti, pa bi tako „Tojota” mogla da pretekne „Dženeral motors” na mestu najvećeg proizvođača automobila na svetu, a „Folksvagen” da nadmaši „Ford” i da postane treći svetski autogigant, sve više se tumače kao Pirova pobeda.
Japanska „Tojota” jeste tokom prošle godine prodala najviše automobila u svetu, prestigavši tako „GM”, koji je vodeću poziciju držao 77 godina. Ta kompanija je prodala 8.972.000 vozila što je za 616.000 više od „GM-a”, koji je prodao ukupno 8.355.947 automobila. Međutim, iako je najveća u svetu, ukupna prodaja „Tojotinih” vozila opala je za četiri odsto u prošloj godini, prvi put za poslednjih deset godina.
Najveći južnokorejski proizvođač automobila „Hjundai motors” prognozira da će svetska prodaja automobila ove godine opasti najmanje 7 ,7 odsto, sa 65 miliona koliko ova kompanija procenjuje da je prodato u 2008. Istraživači „Global insajda” procenjuju da će prodaja automobila ove godine pasti za 3,5 miliona komada (5,1 odsto) u odnosu na 2008. Prema upitniku Udruženja za ispitivanje tržišnih odnosa (KPMG), ispostavilo se da se automobilska branša sve do 2013. neće oporaviti od aktuelne krize. Oko 77 odsto rukovodećeg kadra proizvođača i dobavljača koji rade za autoindustriju strahuje da će stečaja biti sve više.
Proizvođači automobila u svim delovima sveta drastično smanjuju proizvodnju, prazne fabrike i otpuštaju radnike. Prodaja je u pojedinim zemljama pala za čak između 37 do 50 procenata. Brazilsko tržište, koje je poslednjih godina doživljavalo pravi bum, postepeno se gasi, a i kinesko tržište automobila, koje je najveće posle američkog, beleži pad prodaje, koja je za 14,6 odsto manja u novembru u odnosu na isti mesec prošle godine.
I strateški partner kragujevačke „Zastave”, čuveni italijanski „Fijat”, nalazi se u ogromnim problemima. Prodaja je smanjena 15 odsto, na oko 71.000 u decembru, dok je pad u čitavoj minuloj godini dostigao 5,5 procenata.
Predsednik „Fijata” Serđo Markione kaže da njegova kompanija mora da nađe strateškog partnera jer je isuviše mali da bi preživeo tekuću ekonomsku krizu. On je predvideo da će u naredne dve godine doći do velikih udruživanja u svetskoj automobilskoj industriji i procenio da će na svetskom tržištu glavnu reč voditi šest velikih kompanija, od kojih bi jedna trebalo da postane i partner „Fijata”.
- Da bi se zarađivao novac, potrebna je proizvodnja od 5,5 do šest miliona vozila godišnje. „Fijat” sada ne dostiže čak ni polovinu tog broja. Mi ne možemo sami da se izborimo s tim problemom - objasnio je Markione.
Na evropskom tržištu s najvećim padom prodaje suočavaju se španska, britanska i francuska vozila. Evropska prodaja automobila pala je 18 procenata u decembru, a tržište automobila došlo je na najniži nivo u poslednjih 15 godina. U čitavoj 2008. prodaja je smanjena za 7,8 odsto, na 14,7 miliona, što je najveći pad od 1993. U Španiji je pad prodaje 50 odsto, u Britaniji 21, a u Francuskoj 16 odsto. Najveći evropski proizvođač vozila „Folksvagen” povećao je udeo na tržištu automobila 0,8 odsto, na 20,6 procenata, ali je zabeležio pad prodaje od 6,5 procenata u decembru i 4,4 odsto u čitavoj prošloj godini.
Bafet predvideo krah
Najpoznatiji i najuspešniji investitor planete Voren Bafet još je u leto 1999. najavio propast autoindustrije.
- Svojevremeno je u SAD postojalo dve hiljade automobilskih kompanija: automobil je bio, verovatno, najvažniji pronalazak u prvoj polovini 20. veka. Proizvodnja automobila imala je enormni uticaj na ljudske živote. Međutim, od 20.000 firmi za proizvodnju automobila samo su tri preživele. A i one sve više gube na vrednosti. I tako su automobili imali veliki uticaj na život u SAD, ali u isto vreme loše utiču na investitore u automobilsku industriju - kazao je Bafet.
I drugi po veličini evropski proizvođač automobila „Pežo-Sitroen” objavio je da je prodaja vozila u prošloj godini smanjena za 8,7 odsto. Ta francuska kompanija saopštila je da je 2008. prodala ukupno 2,95 miliona putničkih automobila i kamiona, a u prethodnoj godini 3,23 miliona.
Zbog krize pojedine kompanije morale su da se odreknu izuzetno popularnih robnih marki, pa je „Ford” bio prinuđen da proda „Jaguar” i „Lend rover”, proizvođače luksuznih automobila indijskoj „Tati”, a da „Aston Martin” ponovo preda Britancima da bi obezbedio svež novac za svakodnevno poslovanje. „Ford” pokušava da proda i „Volvo”, svoju poslednju inostranu robnu marku za izradu luksuznih automobila, dok „Dženeral motors” razmatra šanse da se reši nevolja sa filijalom „Saab”.
Do trenutka dok ne počne da se nazire oporavak globalne ekonomije, jasno je da će automobilska industrija, bez obzira na sve državne subvencije, biti u konstantnom rikvercu. A do tada, posrnula industrija spasava se na sve načine. Tako je vlada Nemačke ponudila 2.500 evra premije svakom vlasniku koji svoje vozilo staro više od 10 godina zameni za nov automobil, a u Srbiji je ministar ekonomije Mlađan Dinkić najavio da će država subvencionisati kupovinu „Fijatovog” modela „punto” po sistemu staro za novo, tako da će u maloprodaji koštati 5.999 evra i biti najjeftiniji automobil u Evropi.
Preuzeto sa www.pressonline.rs
Нема коментара:
Постави коментар