Staro za novo i u Americi
Američka zakonodavna vlast je na radost kupaca, auto-dilera i proizvođača propisao niske kriterijume za učešće u programu “staro za novo” kojim obuhvata automobile sa potrošnjom od oko 13 litara na 100 km ili više, tržišne vrednosti u SAD od najmanje 3.500 dolara.
Američki građani će imati na raspolaganju vladin ček od 3.500 dolara prilikom kupovine novog automobila koji u proseku troši nešto manje od 11 litara na 100 km puta. Ček će biti uvećan za 1.000 dolara, ako je razlika u ekonomičnosti u korist novog automobila 10 milja pređenog puta za galon goriva.
Država će “trošadžijom” smatrati automobil koji je u stanju da sa jednim galonom goriva u rezervoaru prevali 18 milja, što je ekvivalent potrošnji od 13,1 litara benzina na 100 km pređenog puta. “Štedišom” će amerikanci smatrati vozilo koje u proseku prelazi najmanje 22 milje za galon, ili kako bismo mi to na starom kontinentu rekli: “troši 10,7 litara na 100 km”.
Tako na primer Dodge Magnum iz 2005. godine sa 5,7-litarskim V8 motorom koji se rangira sa 18 mpg na Edmundsu će biti kandidat za zamenu, dok Toyota Camry iz 2006. godine sa 3,3-litarskim V6 motorom i automatskim menjačem, koja postiže prosek od 18 mpg u gradu i 27 mpg na auto putu (u proseku 22 mpg) po svoj prilici neće moći da se zameni uz subvenciju, jer je već dovoljno ekonomična.
Američki kupci neće morati da se odreknu V6 motora, jer postoje automobili koji sa takvim motorima imaju rejting od 23 mpg. Prelazak na redni četvorocilindrični motor može biti motivisan cenom vozila, jer na primer aktuelni model Camrya sa 2,4-litarskim četvorocilindričnim motorom po EPA metrici postiže 22 mpg u gradu i 32 mpg na auto putu, a u proseku 26 mpg košta oko 20.000 dolara, pa Vladin ček od 3.500 dolara u tom slučaju predstavlja 15 posto uštede u startu.
Mogućnosti za skidanje 4.500 dolara sa cene novog automobila će se radovati mali broj vlasnika starih automobila, ako se odluče da promene stil automobila koji voze. Na primer, za vlasnika Chevrolet Malibua LS iz 2001. godine sa V6 motorom od 3,1 litre zapremine, čija je tržišna vrednost tek nešto veća od 4.500 dolara sa fabričkim rejtingom od 21 mpg po Edmundsu, “lov” na ček od 4.500 dolara bi značio kupovinu vozila koje ima rejting od 31 mpg, što je po Edmundsu na primer Honda Fit, kod nas poznata pod imenom Jazz, sa 1,5 litarskim motorom i automatskim menjačem.
Državna stimulacija je lako dostižna vlasnicima SUV-ova, pikap kamioneta i minivenova u SAD jer tu već ima modela sa rejtingom od veoma niskih 15 mpg. Vlasnik bi morao da odabere vozilo sa 5 mpg većim rejtingom i da dobije 4.500 dolara pri trgovini, što i nije tako teško izvesti jer jedna Toyota Tacoma može da se pohvali rejtingom od 21 mpg sa automatskim menjačem, a košta 16.000 dolara. Za one koji bi samo da menjaju svoj terenac, kamionet ili miniven, uz minimalne turbulencije, za 3.500 dolara je potrebno da pronađu model koji je za 2 mpg bolje rangiran po pitanju ekonomičnosti vožnje.
Osim za kupovinu, program “staro-za-novo” će biti primenjiv i za vozila finansirana lizingom. Vozilo koje se daje u zamenu mora biti osigurano za 2008. godinu.
Vozila starija od 1984. godišta će automatski ići na otpad i u reciklažu, ali malo je verovatno da će postojati vozila čija je tržišna vrednost 3.500 dolara, a da su toliko stara. Program je projektovan za ukupno 25 miliona vozila.
Preuzeto sa www.b92.net
Нема коментара:
Постави коментар