Svi hoće „punto” zbog male kamate
Iako o prodaji „Fijatovog punta”, čija je proizvodnja najavljena za polovinu marta, u centru Šumadije niko nema precizne instrukcije, zainteresovanost kupaca za ovaj model automobila je velika. Kako saznajemo u „Zastavinoj” kući koja se bavi prometom automobila, telefoni zvone non-stop, a u ponudi je samo „zastava 10”, automobil identičan „puntu” pravljen po italijanskoj licenci.
- Zbog velikog interesovanja rešili smo da od ponedeljka uvedemo kol-centar koji će raditi od osam ujutru do 20 sati uveče. Građane je za kupovinu „zastave 10” zainteresovalo, pre svega, povoljno kreditiranje, jer su bankarske kamate smanjene sa 15 na 4,5 odsto godišnje - kaže izvor „Blica” u „Zastava prometu”.
Na lageru kragujevačke fabrike ima još oko 500 vozila „zastava 10”, koja su napravljene u tri varijante. Najjeftiniji sada košta 7.250 evra, dok je najskuplji 9.600 evra. Svi ovi automobili imaju motor od 1.200 kubika, ali cena varira u zavisnosti od opreme.
Izvor „Blica” iz „Zastavine” fabrike kaže da očekuje da će početkom aprila biti određenih zastoja u prodaji, ali ne zbog proizvodnje, već zbog potražnje automobila koja će očigledno biti veća nego što se očekivalo.
- Možda ćemo praviti listu čekanja, ali će one biti prevaziđene već u toku prva dva meseca nove proizvodnje - kaže „Blicov” sagovornik.
Inače, menadžment „Zastava auta”, fabrike koja će na svojoj modernoj robotizovanoj liniji proizvoditi „punto”, već je tri dana u Torinu. Oni tamo, kako saznajemo, završavaju dogovore o transportu delova od kojih će se ovo vozilo proizvoditi. Svi kupci koji su zainteresovani da pod najavljenim uslovima „zamene staro vozilo za novo uz popust od 1.000 evra” moraće da čekaju kraj marta kada će imati priliku da za svoja stara vozila dobiju određene potvrde i da nakon toga potpišu ugovore o kreditiranju i preuzmu svoje nove automobile.
Očekuje se ipak da će ponuđeni model najviše odgovarati vlasnicima automobila koja su stara od 10 do 15 godina, a procene su da je prosečno vozilo u Srbiji staro baš oko 15 godina.
Ako se ima u vidu da je prema podacima Republičkog zavoda za statistiku u Srbiji registrovano oko 1,5 miliona vozila, nije teško zaključiti da će veliki broj vozača smatrati ovu ponudu veoma povoljnom. Takođe, treba reći da je samo u 2007. godini prvi put registrovano 10.719 vozila marke „zastava”.
Na sve to, međutim, uvoznici automobila ne gledaju blagonaklono, jer strahuju da bi promet mogao prilično da im opadne i ističu da se „Fijat” na ovaj način neopravdano favorizuje.
Milan Belin, predsednik poslovnog udruženja uvoznika vozila i direktor kompanije „Reno Nisan Srbija”, kaže da je ovo udruženje već reagovalo na najavljene pogodnosti države kada je kupovina „punta” u pitanju.
- Ovde se zapravo i ne radi o domaćoj marki, jer će se vozilo samo praviti ovde, a to će biti 100 odsto „Fijatovo” vozilo. To se kosi sa zakonom, pa smo mi već uputili protestna pisma Ministarstvu ekonomije i premijeru - ističe Belin.
Belin dodaje da ipak treba sačekati dok posao zaista ne krene jer su mnoge stvari nejasne.
- Treba imati u vidu šta se sve dobija kupovinom ovog vozila, odnosno šta će ono imati ugrađeno na sebi, a šta ne, pa treba i to uračunati. Ipak, nekome ko ima veoma star automobil verovatno se isplati da malo sačeka, ali veliki broj ljudi će verovatno umesto „punta” izabrati, na primer, „ševrolet sandero”, „hjundai”, „dačiju”, automobile koji su otprilike slične cene kao i „punto” - smatra Belin.
Belin kao argument za kupovinu drugog automobila ističe to što je „punto” model koji je prestao da se proizvodi u „Fijatu”.
- Ostali automobile iste klase su automobili moderne tehnologije, pa se smatra da će imati veću tržišnu vrednost i posle nekoliko godina, o čemu vozači i te kako vode računa - objašnjava on.
Slobodan Spasojević, predstavnik domaćeg uvoznika automobila „Auto-Čačak”, kaže da će povoljnosti koje je država ponudila kupcima „punta” svakako povoljno uticati na njegovu prodaju.
- Moje mišljenje je da to jeste favorizovanje domaće proizvodnje, ali s druge strane, to se verovatno radi da bi se rešio problem „Zastave”. Ipak, to može da ugrozi duge uvoznike automobila jer je kod nas zaposleno višestruko više ljudi nego u „Zastavi” - objašnjava Spasojević.
Spasojević ističe da ipak očekuje da se građani odlučuju i za druga vozila, pogotovu ona polovna u višoj klasi koja mogu kupiti po istoj ceni.
- Cena od oko 6.000 evra uz subvenciju je svakako primamljiva, ali uz kupovinu prateće opreme mislim da bi cena bila oko 7.500 hiljada evra, a po toj ceni možete kupiti na primer „dačiju sandero” ili „ševrolet” - objašnjava Spasojević.
Branislav Kunić, direktor prodaje u „Auto-komercu”, smatra da je ova ponuda, ipak, usmerena samo na određenu ciljnu grupu i ne očekuje da će prodaja drugih marki vozila zbog toga opasti.
I firme zainteresovane |
Kako zameniti staro za novo
Vlasnici starih automobila svoja vozila moći će da predaju nekom od reciklažnih centara, a zatim će dobiti potvrdu na osnovu koje ostvaruju popust 1.000 evra, pa će ih tako „punto” koštati 5.999 umesto 6.999 evra. Osim te pogodnosti, potencijalnim kupcima „punta” nudi se i mogućnost kupovine na kredit sa kamatom od 4,5 odsto, dok će država finansirati razliku do standardne kamate, koja sada iznosi od 14 do 18 odsto.Vlasnici mlađih automobila prodaće će ih po ceni na tržištu od oko 2.000 evra. Oni će novi „punto” formalno, pošto nemaju potvrdu iz reciklažnih centara, kupovati za punu cenu - 6.999 evra, a faktički će ih, nakon uplate 2.000 evra dobijenih od prodaje starog automobila, koštati 4.999 evra.
Нема коментара:
Постави коментар