Lopovi najviše vole „golfove”, „jugiće” i „audije”
U Novom Sadu se prosečno ukrade više od jednog vozila dnevno, a problem lopova nije u tome kako i gde ukrasti, već kome prodati plen. Sudeći po tome koliko je bilo ovakvih krađa u jaunaru i februaru, godišnji rast ovih krivičnih dela od deset do 15 procenata nastaviće se i u ovoj godini, saznajemo u novosadskoj policiji.
– Prošle godine je ukradeno 391 vozilo na gradskom području, a samo desetak odsto od tog broja se odnosi na preostalih 11 opština Južnobačkog okruga – kazao je za “Dnevnik” inspektor novosadske Policijske uprave Rade Matijević. – Rasvetljavamo trećinu krađa, ali tome treba dodati i oko 26 odsto rešenih krađa iz prethodnih godina, što ne ulazi u prethodno pomenutu statistiku. Najviše se kradu vozila iz “Folksvagenovog” programa: “pasat”, “golf” i “polo”, a “golf četvorka” je hit za lopove. Slede domaći “jugo” i “audi”. Uglavnom se uzimaju strana vozila koja nisu stara, proizvodnje od 2000. do 2007. godine , a “jugići” se kradu bez obzira na godište. Oko polovine ukradenih vozila je kasko-osigurana, a gotovo 90 odsto nije imalo nikakvu zašitu od krađe.
Policija apeluje na građane, a posebno na vlasnike skupocenih “audija” i “folksvagena”, da ugrade bilo kakvu zaštitu od krađe vozila.
– Kad su ljudi već imali para za tako skupa vozila, ne bi bilo zgoreg da dodaju još malo novca za “zeder”, “lavlju kandžu” ili alarm bilo koje vrste. Važno je da stave nalepnicu na vozilo da bi se videlo da je auto zaštićen – naglasio je inspektor Matijević.
Naš sagovornik kaže da visoku kategoriju vozila kradu “poluorganizovane grupe”, s dva do pet članova, koje egzistiraju određeno vreme dok se ne posvađaju oko podele plena, a onda se osnivaju nove grupice. Prošle godine je ukradeno pet džipova, od kojih su dva pronašli pripadnici policije Unmika na Kosovu. Po njegovim rečima, nema dela grada koji je posebno na udaru. Uglavnom je reč o urbanim sredinama, kao što su limani i Novo naselje. Sistem rada je uvek isti: u sitnim noćnim satima najmanje tri izgrednika raspodele obaveze na čuvanje straže, sedenje za volanom u upaljenom autu s kojim su se dovezli i na samo obijanje i startovanje motora. Prvi cilj lopova je da ih niko ne zatekne na delu, a ako su zatečeni, polako pružaju otpor.
– Uglavnom su ljudi koje sumnjičimo s područja Šapca, Sremske Mitrovice, a prošle godine smo imali jednu grupu iz Republike Srpske. Takođe, slobode je lišena i vrlo jaka grupa s područja Sombora, koja je letos krala skupocene automobile u Hrvatskoj. Deo te grupe je iz Novog Sada, a postupak protiv njih se vodi u Hrvatskoj – napomenuo je Matijević.
Poslednjih godina ima dosta slučajeva da vlasnici otkupljuju svoja vozila, odnosno iznuda.
– Kriminalci se odlučuju na iznudu jer nemaju kome da prodaju ukradeni auto. Njima je bolje da ustupe vlasniku “golfa peticu” za 6.000 evra nego nekom drugom za samo 2.000 – kaže Matijević. – Naglašavam da smo svima koji su prijavili ovakvo delo prošle godine vratili vozilo, a znamo da je bilo ljudi koji su hteli da prođu u ovakvim slučajevima jeftinije pa su prošli i bez auta i bez para.
Kradljivci automobila su uglavnom povratnici. Narkomani većinom ukradu pa prodaju plen za male pare raznim mehaničarima i limarima da bi kupili drogu. Dosta ovakvih automobila završi na otpadima u okolini Futoga i Šapca. Nedavno su pripadnici novosadske Policijske uprave posle provere originalnosti brojeva i šasija i motora na otpadima u Futogu, podneli više od 70 prekršajnih i carinskih prijava. Akcija je trajala dva dana, a sličnih će biti još, saznali smo od Matijevića. U ovakvim akcijama redovno bude posla i za Finansijsku policiju, a ima i prevara u inostranstvu.
U policiji naglašavaju da je prošle godine bila izraženija krađa vozila koja su kasko osigurana po scenariju vlasnika vozila. Naime, kad vlasnik dođe u škripac otplate kredita ili lizinga zbog nepodnošljivo visokih rata on prijavi da mu je auto ukraden, nakon što ga je prodao. Ove godine su već rasvetljena dva takva slučaja. Uglavnom se radi o “skidanju s osiguranja” novijih vozila koja se prodaju za 6.000 ili 7.000 evra. Ovakvi izgrednici se terete zbog prevara i lažnog prijavljivanja. Vozila se uglavnom odvoze na Kosovo, Novi Pazar, Republiku Srpsku i manji broj u druge države.
Preuzeto sa www..dnevnik.co.yu
Нема коментара:
Постави коментар