Tri meseca malo za sve „strance“
Rok od tri meseca, koji će Vlada Srbije dati vlasnicima vozila sa stranim tablicama da plate dažbine i registruju svoja vozila, neće biti dovoljan za sve „strance“, tvrde stručnjaci.
Državni sekretar u Ministarstvu finansija Vuk Đoković najavio je juče da će u četvrtak na sednici Vlade biti usvojena uredba o preregistraciji vozila sa crnogorskim tablicama. On je RTS-u rekao da bi osam dana nakon sednice Vlade i objavljivanjem u „Službenom glasniku“ počela da važi ta uredba i da je ostavljen period od tri meseca da se posao okonča. Đoković je objasnio da se mera odnosi i na sva strana vozila i na srpske državljane koji nemaju prebivalište u inostranstvu, a voze automobile sa stranim tablicama.
Nenad Nerić, sekretar Udruženja vlasnika vozila sa crnogorskim tablicama, kaže za „Alo!“ da je problem u tome što ni sama Carina ne raspolaže kapacitetima da na vreme završi uvozne procedure za oko 50.000 vozila, koliko se procenjuje da ima samo „crnogoraca“. Koliko na našim putevima ima ostalih vozila sa stranim tablicama niko ne zna.
- Problem je u tome što uvoz automobila ne može da se radi u svakom gradu, pa će tako vlasnici iz Novog Pazara, Raške, Čačka, Gornjeg Milanovca morati da svoje automobile voze u carinarnicu u Kraljevu, što će stvoriti ogromne gužve - kaže Nerić i dodaje da Carina nema ni odgovarajuće kataloge za procenu vrednosti jer kod njih nisu legalizovani katalozi vozila proizvedenih pre 1999. godine.
Sličan stav ima i Gorica Đorđević, direktor agencije „BG laki travel“, koja se već godinama bavi uslugama uvoza polovnjaka iz inostranstva.
- Taj rok je nenormalno kratak i neće moći da bude ispunjen ni uz danonoćni rad svih agencija koje se bave ovim poslom - kaže ona i dodaje da će dodatnih problema biti i sa dokumentacijom koju treba podneti za carinjenje.
- Propisi nalažu da se u dokumentaciji za uvoz vozila nađu i tačni podaci osobe koja je prodala vozilo, što je kod automobila iz inostranstva poseban problem jer je veliki broj tih ljudi sada, nekoliko godina posle kupovine, teško pronaći - objašnjava Đorđevićeva.
Jedno od glavnih pitanja koje interesuje vlasnike „stranaca“ je i način određivanja vrednosti njihovih vozila. Ipak, kako saznajemo, dažbine će se određivati na osnovu kataloške, a ne tržišne vrednosti, a jedini katalog polovnjaka u našoj zemlji izdaje Auto-moto savez Srbije. U centru za motorna vozila AMSS-a kažu da još ne znaju da li će im biti poveren ovaj posao, ali ističu da bi mogli da ga obave.
- Tri meseca je, što se nas tiče, dovoljno vremena da obradimo sva vozila sa crnogorskim tablicama, ali samo ukoliko ne bude problema sa podacima u njihovim saobraćajnim dozvolama - ističe Velibor Stevanković, koji radi na izradi domaćeg kataloga polovnjaka, i dodaje da je sličnih problema bilo pre desetak godina, kada su procene vrednosti rađene za vozila koja su u tadašnju Jugoslaviju ulazila preko Vukovara i Bele Crkve.
- Tada je bilo slučajeva da su pojedini podaci pogrešno upisivani u saobraćajne dozvole, pa su vozila, umesto 100 kilovata, imala 136 kilovata, što je, u stvari, broj konjskih snaga. Vrednost takvog vozila nije moguće odrediti jer sa tom snagom ne postoji u katalogu. Još jedna mogućnost je da određeno vozilo nikada nije ni prodavano u Srbiji, pa njegovu vrednost određujemo iz stranih kataloga, što dodatno produžava čitav proces - objašnjava Stevanković.
Procedura će ipak biti nešto kraća od uobičajenog uvoza automobila jer ta vozila neće morati da prolaze proveru posedovanja norme „euro 3“.
Bez pomoći agencija
Regularan postupak uvoza automobila počinje njegovim carinjenjem i plaćanjem PDV-a. Zatim se u opštini plaća porez na prenos vozila od 2,5 odsto od vrednosti automobila, a onda se sva dokumentacija predaje u SUP, zbog registracije. Čitava procedura, u najboljem slučaju, traje nekoliko dana, ali će, u slučaju „stranaca“, rokovi biti znatno duži. Razlog je to što prilikom prve registracije u Srbiji dokumenta mora da preda lično novi vlasnik, što znači da vlasnici ovih vozila nisu u mogućnosti da za taj posao angažuju agenciju.
Preuzeto sa www.alo.rs
Нема коментара:
Постави коментар