Automobili sa „pametnim“ kočnicama štede gorivo
Vozači koji su spremni da prepuste ubrzanje i kočenje vozila kompjuteru mogli bi da uštede i do 25 procenata na gorivu, tvrde britanski istraživači koji rade na novom naprednom navigacionom sistemu.
Poznat kao Sentience (Osećaj), sistem koristi GPS tehnologiju upotpunjenu detaljnim topografskim informacijama da bi kontrolisao pedalu gasa i kočnice. Kada bi bio sam na putu, sve što bi vozač trebalo da radi je da upravlja volanom.
„Automobil ubrzava, usporava na ležećim policajcima i zaustavlja se na svim raskrsnicama bez potrebe za intervencijom vozača”, kaže David Overton iz Ordnance Survey, Britanske državne agencije koja obezbeđuje mape sa informacijama za ovaj projekat.
„Sve što vozač treba da uradi je da priključi svoj mobilni telefon na ovaj sistem i može da krene!”, kaže Overton. Sistem koristi smart mobilnle telefone opremljene GPS-om na mreži Orange da odredi poziciju vozila. Wireless Bluetooth tehnologija povezuje telefon sa ostalim hardverskim delovima sistema nazvanim r-cube, koju je razvila kompanija Ricardo. R-cube direktno kontroliše ubrzanje vozila i kočenje.
Za probni test, Sentience tim je koristio jedan Ford Escape hibrid. Mape koje je napravio Ordnance Survey sadrže sve detalje, od ležećih policajaca do zone škola. Kada automobil opremljen ovim sistemom priđe, recimo, kružnom toku, softver automatski uspori automobil, dovoljno da bi se napravilo bezbedno skretanje. Jednom kada je skretanje završeno, softver ubrzava vozilo na najefikasniji način sa najmanjom potrošnjom goriva.
Ispitivanja pokazuju da vozači mogu da uštede između 5 i 24 procenata na troškovima goriva. Ovaj veliki raspon je usled stila vožnje i različitih tipova automobila - hibridni motori će uštedeti više goriva nego oni sa motorima isključivo sa unutrašnjim sagorevanjem. Na praznom putu bez drugih vozila, Sentience sistem bi mogao u potpunosti da kontroliše vozilo. Sa drugim vozilima na putu, vozač mora kontrolisati ubrzanje i kočenje jer sistem ne locira ostala vozila na putu. Buduće verzije Sentience-a bi mogle da sadrže i ovu opciju, po Overtonu, iako još nije doneta konačna odluka o ovoj mogućnosti.
Druga opcija je da se Sentience, ili neki sličan program, instalira na svakom automobilu na putu, kaže profesor Joseph Sussman sa Masačusetskog Tehnološkog Instituta, ekspert za inteligentne automobilske sisteme. „Ove tehnologije su prilično pozitivne sa stanovišta potrošnje goriva i bezbednosti”, kaže preofesor Sussman. Ljudi koji telefoniraju u toku vožnje kao i stariji vozači sa sporijim reakcijama, imali bi korist od softvera koji bi automatski usporavao ili zaustavljao vozilo.
Posmatrano na duže staze, opremanje vozila sistemima poput Sentience je korak napred ka potpuno automatizovanim vozilima, tvrde i Overton i Sussman, mada je ovakav sistem najmanje deceniju daleko od nas. „Na kraju krajeva, mogli bismo reći da ovo vodi vozilima bez vozača”, kaže Overton.
Najranija godina kada bi Sentience sistem mogao da se nađe u vozilima je 2012.
Preuzeto sa www.putovanja.info
Нема коментара:
Постави коментар