Delovi sa rokom trajanja
Šta večito traje? Auto-delovi sigurno ne.
Njihov rok trajanja je ograničen i tačno propisan. Mnogima ističe rok ranije nego što se obično misli
Pogled u sopstveni frižider ili u hladnjake u supermarketu otkriva nabubrele plastične čaše od jogurta ili kiselog mleka, tragove truljenja na voću i povrću... Rok trajanja ističe uvek i svuda. Ali, kako to izgleda kod naših automobila? Ima li delova koji su večiti? Da li moramo pažljivije da gledamo na njihov rok upotrebe?
Sasvim sigurno – da! Od A do Z, po abecednom redu, od vazdušnih jastuka do klinastih kaiševa, proteže se paleta delova koji moraju da se menjaju u redovnim ciklusima. Ko veruje da je tankovanje jednom mesečno sve što je od „nege“ dovoljno kolima, teško se vara. Evo jednog primera: u modernim dizel automobilima nalazi se katalizator koji ne sme da bude stariji od pet godina ili 80.000 pređenih kilometara. Ili, čak i softver navigacionog uređaja treba redovno da se aktuelizuje – inače ćete možda zalutati u nepoznatom gradu.
Mnogo uobičajenijih primera ima u našem tekstu koji sledi. Ko ne obraća pažnju na njih, može da doživi neprijatno iznenađenje. U najgorem slučaju prete visoki troškovi za popravku, kvar motora ili – kazna ako policija primeti da su vam pneumatici istrošeni više nego što je zakonom dozvoljeno.
Vazdušni jastuci/ zatezači pojaseva
- Izdržljivost: interval za zamenu je najčešće između 10 i 15 godina. Kod novijih automobila, međutim, ovi sklopovi mogu da traju koliko i sama kola, sve dok ne stignu do otpada.Rok trajanja: naznačen je u uputstvu za rukovanje ili može da se sazna od uvoznika i proizvođača.
- Opasnost: jasno je da ako se ne otvori vazdušni jastuk, nema bezbednosne zaštite koja je često presudna za život putnika.
- Troškovi: u zavisnosti od cene vazdušnih jastuka, modela i godine proizvodnje, oni staju od 500 do 2.000 evra. Pažnja: zamena vazdušnih jastuka i zatezača pojaseva može da preraste cenu polovnog vozila.
Tečnost za kočenje
- Izdržljivost: preporučuje se zamena svake druge godine.
- Rok trajanja: može da se pronađe u uputstvu za rukovanje ili direktno kod proizvođača.
- Opasnost: voda prodire u ulje i vremenom se procenat vode u kočionoj tečnosti povećava. Ako je veći od tri odsto, kočioni uređaj može da otkaže. Osim toga, kočioni sistem može i da korodira iznutra upravo zbog visokog procenta vode.
- Troškovi: zamena, uključujući novu tečnost, može da se obavi za dve-tri hiljade dinara.
Aparat za gašenje
- Izdržljivost: prema propisu, treba ga kontrolisati svake druge godine.
- Rok trajanja: ispravan aparat treba da ima na sebi karton sa važećim sertifikatom.
- Opasnost: moguće otkazivanje u trenutku kada morate odmah da ugasite požar.
- Troškovi: manji protivpožarni aparati mogu da se nađu i po ceni ispod hiljadu dinara.
Polenski filter
- Izdržljivost: preporučuje se zamena posle svakih 15.000 pređenih kilometara, a najkasnije jednom godišnje.
- Rok trajanja: naznačen je u uputstvu za upotrebu ili kod proizvođača.
- Opasnost: ko ima polensku alergiju, zna da to nije nimalo bezopasno. Osim toga, začepljen filter utiče na rad grejanja i klima-uređaja. Vetrobransko staklo se tada magli iznutra, a kabina je vlažna.
- Troškovi: između 1.000 i 2.000 dinara.
Tečnost za hlađenje
- Izdržljivost: postupiti po preporuci proizvođača.
- Rok trajanja: nalazi se u uputstvu za rukovanje, na nalepnici u motorskom prostoru.
- Opasnost: slaba zaštita pri niskim temperaturama, stvaranje leda u sistemu, nedovoljna antikorozivna zaštita.
- Troškovi: litar sredstva za hlađenje staje nekoliko stotina dinara. Koliko tečnosti staje u sistem možete, takođe, da vidite u uputstvu za rukovanje kolima.
Motorno ulje
- Izdržljivost: u zavisnosti od proizvođača, preporučuje se zamena u periodu od 12 do 18 meseci, a najkasnije svake druge godine.
- Rok trajanja: naznačen je u servisnoj knjižici ili na nalepnici u motorskom prostoru.
- Opasnost: ako je ulje suvuše staro, opada mu viskozitet i smanjuju se mazivna svojstva. Povećava se habanje delova motora, a to može da dovede do teških oštećenja.
- Troškovi: kvalitetno ulje je skuplje, treba ga menjati zajedno sa filterom i ne treba tražiti jeftina rešenja. Na našem tržištu, nažalost, postoji mnogo falsifikata poznatih proizvođača. Zato je dobro da se oslonite na preporuku fabrike i da ulje kupujete u ovlašćenim servisima.
Pneumatici
- Izdržljivost: zamena se preporučuje najkasnije posle šest godina. Bez obzira na to da li je dubina šare još uvek prihvatljiva. Ako nije, pneumatike obavezno morate da zamenite ranije.
- Rok trajanja: takozvana DOT oznaka na boku pneumatika otkriva nedelju i godinu proizvodnje. Pneumatik sa DOT oznakom „5004“ proizveden je, znači, u 50. nedelji 2004. godine.
- Opasnost: mešavina od koje je pneumatik napravljen gubi na kvalitetu protokom vremena. Zaustavni put i bočno vođenje postaju lošiji, a s tim raste i opasnost od iznenadnog defekta.
- Troškovi: letnji pneumatici dimenzija 195/65 R 15, koja je veoma česta na našim vozilima, zajedno sa montažom staju od 4.500 dinara, pa naviše (po komadu), u zavisnosti od proizvođača.
Sredstvo za zaptivanje
- Izdržljivost: osam godina ako je bočica sve vreme propisno zatvorena.
- Rok trajanja: nalazi se na omotu bočice.
- Opasnost: u slučaju kvara, nije moguća popravka, pa možete da ostanete na putu, jer mnogi moderni automobili uopšte nemaju rezervni točak. U tom slučaju sledi vam ozbiljan trošak, jer morate da pozovete pomoć na putu.
- Troškovi: u prodavnicama ima raznih sredstava koja koštaju oko 500 dinara.
Ručna apoteka
- Izdržljivost: pet godina za sve elemente koji su sterilisani.
- Rok trajanja: naznačen je na pakovanju.
- Opasnost: apoteka kojoj je istekao rok nema više sterilne gaze, flasteri se odlepljuju, a makaze su zarđale. Na taj način, u slučaju nužde, povređenom ne može da se pomogne. Pažnja: policija može da naplati kaznu ako je rok upotrebe apoteke istekao!
- Troškovi: apoteka nije skupa. Ima je u svim prodavnicama auto-opreme i na većini benzinskih stanica.
Zupčasti kaiš
- Izdržljivost: intervali za zamenu zavise od proizvođača i modela. Oni se razlikuju, a uglavnom se preporučuje zamena u razmaku od 75.000 do 150.000 kilometara.
- Rok trajanja: nalazi se u uputstvu za rukovanje ili direktno kod ovlašćenog servisa.
- Opasnost: ako se pokida zupčasti kaiš, često strada motor u celini, a ponekad je šteta manja jer se samo iskrive ventili. U svakom slučaju, popravka je skupa, a pre toga, ako kaiš pukne, automobil će vas ostaviti na sred puta.
- Troškovi: ako se na vreme zameni kaiš, može da se uštedi mnogo novca. Kod mnogih modela preporučljivo je da se istovremeno promeni i zatezač kaiša, a možda i pumpa za rashladnu tečnost. Za jedan „golf IV“, na primer, ta intervencija staje oko 5.000 dinara.
izvor - autobild
Нема коментара:
Постави коментар