Kina preuzela primat u proizvodnji automobila
|
Kina je u 2008. postala vodeći svetski proizvođač automobila, pretekavšu Nemačku i SAD, čije se posrnule industrije automobila bore da prežive u uslovima sadašnje ekonomske krize.
Kina je prošle godine povećala svoj udeo na svetskom tržištu automobila na 17,2 odsto i iza sebe ostavila Nemačku, sa učešćem od 14,7 odsto i SAD, s udelom od 14,6 procenata, pokazali su podaci nemačkog udruženja proizvođača automobila VDMA.
Potonuće prodaje automobila, kakvo je zabeleženo u SAD i Evropi, još je daleka prespektiva za kinesko tržište, na kojem je u martu, prema podacima kineskog udruženja autoindustrije, prodato rekordnih 1,11 miliona novih automobila.
Luksuzna vozila, koja se nagomilavaju u evropskim lukama i parkovima automobila, sve više privlače kineske kupce sa dubokim džepom.
Prodaji automobila u Kini doprinele su i različite podsticajne mere u okviru vladinog stimulativnog paketa, uključujući ukidanje poreza za vozila s motorima manjim od 1,6 litara. Kineska vlada takođe subvencioniše kupovine automobila s motorima na alternativna goriva.
Britanski analitičari podsećaju da je kineska autoindustrija počela da se razvija pre dvadesetak godina zahvaljujući osnivanju zajedničkih preduzeća s vodećim zapadnim kompanijama.
U prvo vreme su sve evropske kompanije imale veoma velike udele na kineskom tržištu jer su imale tehnološku prednost. Uslovi za osnivanje zajedničkih preduzeća su ih, međutim, primorali da predaju kineskim kompanijama savremene zapadne tehnologije i znanja, što je, kao rezultat, dovelo do toga da kineski proizvođači sada mogu da proizvode istu tehnologiju, istiskujući svoje bivše zapadne partnere.
"Problem je u tome što Evropa ne vidi Kinu kao konkurenta, što je u znatnoj meri još smatra zemljom u razvoju", ukazao je londonski analitičar Džon Foks, autor studije o odnosima Evropske unije i Kine.
Sve japanske automobilske kompanije, na primer, potpisuju kodeks ponašanja koji je utvrdila vlada i u Kini proizvode samo auto-delove, ali ne i visokotehnološke motore, kao što je motor za ekološki model "tojota prius".
Evropske kompanije, međutim, i dalje umnogome konkurišu jedna drugoj za osvajanje tržišnog udela u Kini, ma šta to koštalo, bez obzira na izglede sve većeg sniženja profita na tom tržištu.
(Tanjug)
Нема коментара:
Постави коментар