„Reno” najčešće na nišanu lopova
Prvi znaci naglog porasta i pristiglog specijalnog alata za krađu ovih francuskih vozila primećeni su prošle godine, kada je ih ukradeno čak 122 komada, od čega 48 „klija” i 30 „megana”
U glavnom gradu je u aprilu ove godine ukradeno oko 171 vozilo, što znači da su lopovi dnevno u proseku „odvozili” oko šest automobila. Karakteristično je da je na meti kradljivaca u ovom mesecu najčešće bio „jugo” (33) i vozila „reno”, kao što su „megan” (10), „klio” (pet), „laguna” (dva) i „senik” (tri). Prva „zastava 10” ukradena je pre manje od nedelju dana, a porast krađe ovog automobila očekuje se sa porastom njihovog broja na ulicama.
Najviše automobila, kao i prethodnih godina, ukrade se u Novom Beogradu, a najugroženija su vozila u blizini Beogradske arene, na parkinzima i u neposrednoj blizini svih velikih tržnih centara i bolnica. Oko 80 odsto vozila ukrade se u toku noći, dok se najskuplji automobili najčešće kradu između četiri i 5.30 časova ujutru.
Najjače grupe „specijalizovane” za krađu automobila su iz žarkovačkog naselja Rupčine, zatim „miljakovačka”, „mirijevska”, „zvezdarska”, „novobeogradska”, „zemunska”. U poslednje vreme njihovi članovi se sve više povezuju i „rade” zajedno. Pored toga počeli su da sa „kolegama” iz BiH i Hrvatske „razmenjuju” kradena vozila.
Borislav Kovačević, šef Odseka za suzbijanje delikata na motornim vozilima u beogradskoj policiji kaže za „Politiku” da oko 20 do 25 odsto ukradenih automobila lopovi vraćaju vlasnicima za novac.
– Jedan deo se rastura za delove. Veliki broj ukradenih vozila ide ka Kosmetu i Crnoj Gori. Skuplja idu na Bliski istok, gde recimo u Damasku postoji pijaca koja radi 24 časa i ima 22.000 vozila u svakom trenutku. Drugi deo skupocenih automobila ide ka Rusiji i zemljama bivšeg SSSR-a. „Megan” lopovi najviše kradu da bi ih vraćali vlasnicima za novac, a jedan manji deo ovih automobila se nakon falsifikovanja prodaje po unutrašnjosti Srbije sa falsifikovanim papirima – napominje naš sagovornik.
Kovačević kaže da su prvi znaci naglog porasta i pristiglog specijalnog alata za krađu „renoa” primećeni u 2008. godini, kada ih je ukradeno 122, od čega 48 „klija” i 30 „megana”.
„Klio” je, prema rečima našeg sagovornika, specifičan i ne može lako da se ukrade jer ima jaku čeličnu bravu i zvezdasti ključ. Građani koji voze ovaj automobil mogu da znaju da je njihov ljubimac na meti lopova, tako što oni sa njega prvo ukradu čep rezervoara.
– Nije reč o krađi benzina, već bi građanima to trebalo da bude prvi siguran znak da im je vozilo na meti lopova i da to može da se dogodi već prve sledeće noći. Na osnovu čepa rezervoara lopovi prave zvezdasti ključ, kojim nakon savlađivanja elektronskih prepreka, pokreću i odvoze automobil. Najbolje je odmah prijaviti policiji nestanak čepa sa rezervoara, kako bi mogli preventivno da delujemo – napominje Kovačević.
„Megan” ima takozvane ćorave brave, kao i većina luksuznijih vozila, pa samim tim i specifičniji je način krađe ovih vozila.
– To su brave koje nemaju ključ već neku vrstu plastične kartice, koja je kodirana i koja pokreće automobil kada se gurne u mesto predviđeno za nju. „Megan” lopovi otvaraju bukvalno tako što lome zadnje leptir staklo, posle čega dekodiraju unapred nabavljenu plastičnu karticu i startuju vozilo. Karticu obezbeđuje proizvođač i ona može da se naruči kao rezervni deo, što su predstavnici „renoa” nedavno obustavili jer su uvideli da odlaze u pogrešne ruke. Ta kartica sa strane ima blanko ključ – objašnjava naš sagovornik.
Ovu su takozvane elektronske krađe vozila, koje podrazumevaju savlađivanje srca automobila odnosno njegovog kompjutera, koji imaju i „folksvagen tuareg”, „audi”, „pasat”…
– Za ovaj deo krađe lopovi se služe raznim alatima koji su jedinstveni u jednom delu, a to je takozvani kabl za inspekciju koji služi mehaničarima da provere stanje i ispravnost vozila. Lopovi zapravo „napadaju” taj izlaz za inspekciju, koji je smešten uvek na istom mestu u zavisnosti od tipa vozila. Oni tačno znaju gde se on nalazi, konektuju se na njega i dekodiraju automobil preko svog kompjutera. Kabl za inspekciju sa jedne strane ima tipičan ulaz, a sa druge strane ima „usb”. Upravo taj tipični ulaz može da bude glavna zaštita od lopova ako se promeni, tako da samo vlasnik ima adapter preko kojeg ga je moguće povezati sa kompjuterom – tvrdi Kovačević.
Na skoro identičan način kradu se „porše kajen” i „folksvagen tuareg”, koji imaju „ćorave brave”. Jedina razlika je što lopovi kod njih ne lome stakla već ih „seku kao konzervu”. Obučeni kriminalci ovakve automobile ukradu za manje od 30 sekundi.
– Kod „tuarega” lopovi seku vrata na mestu ispod zadnje desne brave, gde uvek prolazi snop kablova za pumpu, centralnu bravu i alarm. Oni alatom seku ovaj deo lima, zatim skalpelom zaštitno rebrasto crevo u kome se nalazi snop kablova i imaju dve žice sa kojima treba da naprave kratak spoj i otključaju centralnu bravu. Kada to urade onda dolaze do kabla za inspekciju, dekodiraju automobil i startuju motor. Potrebno im je 11 sekundi za sečenje lima, a po ulasku u vozilo 12 sekundi da ga dekodiraju i odvezu. Zaštita u ovom slučaju može da bude stavljanje metalne ploče na mesto gde se, u zavisnosti od tipa vozila, nalazi snop kablova – objašnjava naš sagovornik.
———————————————————–
Kasko „čini čuda”
„Zbog ekonomske krize pojavljuje se sve više slučajeva lažnog prijavljivanja krađa vozila koja su „kasko” osigurana, a prethodno ih prodaju na Kosmetu ili u Crnoj Gori po niskoj ceni. Tu činjenicu potvrđuje prijava krađe atipičnih vozila koja se do sada nisu krala i ne postoje alati za njihovu krađu. To su recimo „suzuki svift”, „hjundai ganta”, „tojota korola”, „mazda 121”, „krajsler”, „seat altea”… Princip je da vlasnik automobila koji je kasko osiguran dođe u osiguravajuću kuću, donese ključ i potvrdu da je policiji prijavio krađu. Nakon 30 dana ulazi u proceduru isplate novca, sa potvrdom od policije da vozilo nije nađeno – kaže Borislav Kovačević
Preuzeto sa www.politika.rs
ОдговориИзбришиLoš kredit? Još uvijek možete dobiti zajam za home equity paket atlasloan83@gmail.com ili Whatsapp +14433459339