Oprez – stigli biciklisti!
U ovim prolećnim danima sve je više biciklista na drumovima i ulicama Srbije, a prema rečima stručnjaka, malo koji od njih poznaje i poštuje propise Zakona o saobraćaju. Gotovo niko od njih nikad nije kažnjen kad načini prekršaj jer ni ne postoji vozačka dozvola niti test za proveru znanja biciklista.
Prošle godine u Srbiji je poginulo čak 187 osoba koje su vozile bicikl, bicikl sa motorom ili motocikl, a povređeno ih je više od 3.000! Među nastradalima je najviše biciklista, koji su i najviše ugroženi. Oni, međutim, prema podacima policije, najčešće i prave prekršaje kao što su nepropisno kretanje, uključivanje i isključivanje iz saobraćaja i nepoštovanje signalizacije.
Prema rečima Damira Okanovića, direktora Komiteta za bezbednost, i sadašnjim Zakonom o bezbednosti saobraćaja predviđene su kazne za prekršaje biciklista, ali se te mere gotovo nikada ne primenjuju.
– Novim zakonom o saobraćaju propisane su znatno strože kazne i za bicikliste – kaže za „Blic nedelje“ Okanović.
Prema rečima Milana Božovića, asistenta na Saobraćajnom fakultetu, biciklisti na putu moraju tokom vožnje da se ponašaju u skladu sa Zakonom o bezbednosti u saobraćaju. Treba da voze bicikl uz desnu ivicu kolovoza, a ako postoje izgrađene biciklističke staze, treba isključivo njih da koriste.
– Biciklisti ne smeju da se kreću u suprotnom smeru, što često čine pravdajući se da tako vide vozilo koje im ide u susret. To je njihov propust i takav biciklista mora da bude kažnjen. Ako biciklisti za kretanje koriste kolovoz, dužni su da se ponašaju kao i ostali učesnici u saobraćaju. Vozači koji poštuju pravila u saobraćaju ne mogu i nemaju obavezu da na nekakav poseban način čuvaju bicikliste – objašnjava Božović, i dodaje da se takođe dešava da biciklisti stradaju na autoputu iako je njima zakonom zabranjeno da tuda voze.
Saobraćajne nezgode u kojima su učestvovali biciklisti najčešće nastaju kao posledica baš njihovih propusta. Oni obično, kako kaže Božović, čine nagle pokrete, skreću ispred vozila, iznenadno izlaze na kolovoz, a da pri tom ne vode računa o kretanju automobila. Tako na putanji vozila stvaraju prepreku, koju vozači najčešće nisu u mogućnosti da izbegnu.
– Oni moraju da izbegavaju iznenadne manevre, i na taj način ne stvaraju iznenadnu opasnost za sebe, ali i za ostale učesnike u saobraćaju. Pre bilo kakvog manevra moraju odgovarajućim znakovima da najave svoju nameru ostalim učesnicima u saobraćaju – kaže Božović.
Oni takođe moraju da budu opremljeni za učestvovanje u saobraćaju u noćnim uslovima. Pri vožnji bicikla noću, neophodno je da biciklisti za vozače budu uočljivi sa što većeg odstojanja, kako bi vozači mogli na vreme da odreaguju i bezbedno prođu pored bicikliste.
– Veoma čest slučaj je da kao posledica neuočavanja ili kasnog uočavanja bicikliste u noćnim uslovima nastane saobraćajna nezgoda. Pod ovakvim okolnostima vozači nisu blagovremeno mogli uočiti biciklistu, pa nisu ni mogli da odreaguju kako bi izbegli sudar sa njim. Posledice ovakvih sudara su veoma često smrtne – napominje Božović.
Kako bi biciklisti bili lako uočljivi noću, neophodno je da na biciklima ili opremi imaju elemente koji reflektuju i emituju svetlost. Takođe, kako kaže Božović, u noćnim uslovima biciklisti treba da izbegavaju kretanje izvan naseljenih mesta. Naime, vozači nemaju posebnih razloga da očekuju bicikliste na otvorenim deonicama puta izvan naselja, a oni se često kreću i ovim delovima puta.
– Prilikom obilaženja bicikliste bilo bi korisno da vozači na odgovarajući način svetlosnim ili zvučnim signalima obaveste biciklistu da se približavaju - kaže Božović.
Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, smatra da bicikliste treba upoznati sa svim propisima i Zakonom o saobraćaju, čime bi se smanjio broj nesreća u kojima oni stradaju.
Prema rečima stručnjaka, problem predstavlja i to što vozači motornih vozila ne znaju da je biciklistima kretanje dozvoljeno svim saobraćajnicama, ako nije istaknuta izričita zabrana!
Šlem i alko-test za bicikliste
Biciklisti će u celoj Srbiji morati da nose kacige bude li usvojen novi zakon o bezbednosti saobraćaja, čiji će nacrt uskoro biti u skupštinskoj proceduri. Policija više neće tolerisati ni vožnju bicikala u pijanom stanju, ali ni neispravne dvotočkaše, kojih je na ulicama mnogo. Novi propisi trebalo bi da smanje broj nezgoda u kojima su vozači bicikala krivci, ali i najčešeće žrtve.
Preuzeto sa www.blic.rs
Нема коментара:
Постави коментар