Porez na luksuz
Nenajavljeno, neprijatno, možda i neočekivano vozila čiji motori prelaze 2,0 litre zapremine dodatno su oporezovana izmenama odredbe poreza na upotrebu, držanje i nošenje dobara, i to drastično.
Kako to obično biva kod nas, zakon je zastareo, nepotpun i neuviđavan, tako da će za mnoge automobile godišnja registracija koštati više nego što oni sami vrede.
U okviru plana za ekonomsku stabilnost i što brži izlazak iz krize, kojeg je pripremila srpska vlada, je i takozvani porez na luksuz. Naime, ne radi se o novoj meri već je jednostavno izmenjen postojeći, zastareli Zakon o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara, a najgore su prošli vlasnici „luksuznih“ automobila. Ono što je pozitivno je što dodatna taksa nije „zakačila“ vozila čiji su vlasnici pravna lica, tako da mnogi korisnici lizinga mogu da odahnu.
Ono što je odavno prevaziđeno u svetu kod nas još uvek važi, a to je da je kao glavni parametar za dodatni namet uzeta zapremina motora. S obzirom da procentualna umanjenja na osnovu starosti vozila nisu menjana (-15% od 5 do 8 godina, -25% od 8 do 10 godina i -40% preko 10 godina starosti), dolazimo do apsurda, gde će neki vlasnici automobila morati da plate više za registraciju nego što on vredi. Dobar primer je 25 godina star automobil sa motorom od 2.0 l, čija je tržišna vrednost 400-500 evra, a po novim nametima će vlasnik za njegovu registraciju ukupno morati da plati više od 40 000 dinara.
Kao i obično „eksperata“ nam ne manjka, pa takvih imamo mnoštvo i u Ministarstvu finansija, a oni su zaključili da se pod „luksuzno“ mora podvesti sve iznad 2000 „kubika“. Za takve je porez pri redovnoj registraciji 50 procenata veći (37.000 umesto dosadašnjih 24.730), dok je za one preko 3,0 l zapremine gotovo utrostručen. Umesto dosadašnjih 65.690 dinara će vlasnici morati da plate čak 155 000, tako da će ukupna registracija za 16 godina star automobil koštati skoro 120.000 dinara (porez 93.000).
Ono što je besmisleno je što se oporezivanje obavlja na osnovu zapremine motora a ne snage ili po najnovijem na osnovu emisije CO2. Apsurd se time nastavlja, tako da će približno istu sumu morati da plate vlasnici zaista luksuznih četvorotočkaša sa stotinama „konja“ i oni male snage, čija se starost meri stotinama meseci.
Dodatno, mnogi vlasnici novih automobila će plaćati čak deset puta manji porez u odnosu na neke čiji su ljubimci stari više od dve decenije, a da raspolažu približno istim brojem konjskih snaga. Koliko je jednostrano povećanje poreza loše i neadekvatno dokazuje i podatak da recimo, za Toyotu Avensis sa 2,2 litarskim dizel motorom treba platiti skoro pet puta više za porez nego za sličan automobil, sličnih performansi, sa 2,0 litarskim motorom, a da razlika u ceni ne u istom paketu opreme ne prelazi 2.000 evra.
Na udaru su i motociklisti, jer su svi dvotočkaši sa motorom radne zapremine preko 1,150 l označeni kao luksuzni.
Dalje neusaglašenosti se tiču i vozila koja su u vlasništvu firmi. Izjednačavanje poreza za fizička i pravna lica idu u korist onih koji su automobile nabavili putem lizinga, ali će preduzeća morati da plaćaju više za vozila čiji motori prelaze 2000 kubika, tako da će se za Fiat Ducato 3,0 l plaćati porez od 75.000 dinara (raniji 57.710).
Ujednačavanjem poreza su na dobitku korisnici lizinga, tako da na primer, vlasnik automobila sa motorom zapremine ispod 2,0 l će plaćati 7.500 din umesto dosadašnjih 19.790.
Izuzeci
Porez na upotrebu motornih vozila ne plaćaju vojni i civilni invalidi rata, kao i invalidi rada sa 80 ili više procenata telesnog oštećenja, zatim vojni i civilni invalidi rata, odnosno invalidi rada sa nesposobnošću donjih ekstremiteta nogu od 60 ili više procenata. Od poreza su izuzete i zdravstvene ustanove, odnosno sanitetska vozila, vozila za prevoz bolesnika na dijalizi i za vozila koja služe za transfuziju krvi.
Propisani porez se pored smanjenja na osnovu starosti vozila može smanjiti za dodatnig 50% za putničke automobile kojima se obavlja taksi prevoz, kao i za automobile za obuku vozača (sa ugrađenim dvostrukim komandama).
Od kada?
Zakon o izmenama i dopunama Zakona o porezu na upotrebu, držanje i nošenje dobara postati pravosnažan tek nakon objave u Službenom listu. Naplata većih poreza će početi u prvoj polovini maja, tako da svi oni koji imaju pravo na registraciju (mesec dana ranije) treba da požure.
Porezi na putnička i kombi vozila po kategorijama i starosti
do 5 godina | od 5 do 8 godina | od 8 do 10 god. | preko 10 godina | |
1.150 ccm | 850 | 722,50 | 637,50 | 510 |
1.151-1.300 ccm | 1.650 | 1.403 | 1.238 | 990 |
1.301-1.600 ccm | 3.650 | 3.102 | 2.737 | 2.190 |
1.601-2.000 ccm | 7.500 | 6.375 | 5.625 | 4.500 |
2.001-2.500 ccm | 37.000 | 31.450 | 27.750 | 22.200 |
2.501-3.000 ccm | 75.000 | 63.750 | 56.250 | 45.000 |
3.000 ccm | 155.000 | 131.750 | 116.250 | 93.000 |
Primeri besmislenosti:
15 Godina star Jeep „luksuzniji“ od BMW-a X6
Cena:
Jeep Grand Cherokee 4.0 l, ’93 (183 KS) – 4.500 evra
BMW X6 3.5i, ’09 (306 KS), - 71.635 evra
Porez:
Jeep Grand Cherokee – 93.000 dinara
BMW X6 – 75.000 dinara
Dva puta više snage iz iste zapremine
Cena:
Opel Ascona Exlusive 2.0, ’88, (102 KS) – 1.700 evra
Honda Civic Type R 2.0, ’09, (201 KS) – 24.210 evra
Porez:
Opel Ascona – 4.500 dinara
Honda Civic Type R – 7.500 dinara
Isti broj „konja“, porez „puta 12“
Cena:
Mercedes-Benz 300D 2.3 l, ’86, (88 KS) – 1.800 evra
Toyota Corolla 1.4 D-4D, ’09, (90 KS) – 18.700 evra
Porez:
Mercedes-Benz 300D – 45.000 dinara
Toyota Corolla 1.4 D-4D – 3.650 dinara
Piše: Pavle Barta, Vrele Gume
Нема коментара:
Постави коментар